torsdag 22 mars 2018

Antikträdgården vann mitt hjärta på Nordiska Trädgårdar




Uppbyggd runt ett rostigt lusthus

Det fanns många vackra idéträdgårdar på Trädgårdsmässan, men "Antikträdgården" vann definitivt mitt hjärta. Trädgården är uppbyggd runt ett rostigt lusthus och hela tiden kan man hitta roliga och överraskande saker. Den är skapad med mycket hjärta och själ och är lite rufsig och patinerad - precis sånt som jag faller för.





Härliga detaljer

Såg du den roliga klockan på dörren på föregående bild ?  Här finns det härliga detaljer som bidrar till stämningen. Gillar också att dörren har trasiga rutor och dom hängande krukorna med pip fyllda med taklök.




Så vackra insektsbon och så enkla. I det enkla bor det vackra som Ernst brukar säga.





En sån här maffig blomtallrik är inte så svår att göra och passar jättebra nu till påsk.





Vackra trädetaljer och blommande stolar

Den här idéträdgården är skapad av Läjets Trä & Trädgård/Daniel Andersson och det märks på alla vackra trädetaljer som det här bordet. Levande, rustikt och vackert.

Lägg också märke till den blommande stolen. En nästan likadan hade jag under flera år ute i trädgården och fyllde varje vår med vårblommande växter. Nu är jag sugen på att leta upp en liknande stol igen och plantera i.




Stämningshöjare

Vatten som forsar från det rostiga stupröret ner i den vackra kopparspannen bidrar till stämningen och talar till sinnena.




Fler trädetaljer

Det är mäktigt vad naturen kan skapa som sedan människan jobbar vidare på. Härlig installation där trä är huvudpersonen.





Vackra pardörrar

Vackra pardörrar med mycket patina. Ruffigt med massor av genomtänkta detaljer och trä som genomgående tema. Me like.





Trångt i gångarna

Det var mycket folk på mässan och stundtals väldigt trångt i gångarna. Tur att man kunde smita undan till någon servering i B-hallen och hämta lite kraft emellanåt. Sedan sov jag gott i bussen på väg hem med Glanshammars Trädgårdsförening. Ett stort Tack till Å, min barndomskamrat för en väldigt trevlig dag på mässan.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - det blir fler inlägg från mässan i kommande inlägg.
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ojoj, en monter helt i min smak! Jag önskar jag vore där...

    Ha en fortsatt härlig helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Kul att du visar så många bilder från en monter. Då ser även vi detaljerna. Själv befinner jag mig i grönskan irl på sydligare nejder. Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Fint med bilderna, såg nog inte alla detaljerna i antikträdgården. Ilade iväg till njutarträdgården och njöt länge där i stället.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa