lördag 24 mars 2018

Balkongerna på Nordiska Trädgårdar




Överdådig grönska och pampig inredning

Inspirationsbalkongerna brukar var det första jag vill se när jag kommer till mässan - och det viktigaste.  Alltid lika roligt och se hur olika man kan inreda 10 kvm. En balkong som blev en klar favorit var Slottsbalkongen där vi också fick en pratstund med stylisten som hjälpt till med färgsättningen. Här var det en skön blandning av vackert patinerat, överdådig grönska och pampig inredning. Kreatör Marco Lehtojoki.





Annan storlek på balkongerna

I år har man format om storleken på balkongerna mot i fjol när jag deltog med en balkong. Dessutom hade varje balkong en tydlig markering för dörr och fönster så alla balkonger skulle ha samma förutsättningar. På den här balkongen fanns flera ståtliga fairys från Ulriksdals slottsträdgård, praktfulla krukor och gammaldags fågelburar.





Annorlunda färg

Den här vackra och ovanliga ranunkeln fanns till salu på mässan som jag stod och höll i och ställde tillbaka på hyllan. Nu ångrar jag mig att jag inte köpte jätteexemplaret.





Juryns val

Den här balkongen "Växthusdrömmen" vann juryns pris - skapad av Willab Garden/ Hanna Schagerlöv och Rebecca Strömblad. Kreatörerna presenterar den som "att se möjligheterna istället för begränsningarna gjorde att drömmen om ett växthus blev sann".






Det är tur att det finns växthus i alla varianter även om jag personligen saknar det patinerade och känslan av själ.





Vackrare än plast

Egna såkrukor gjorda av grönskande tapet hittade vi på en annan balkong - en idé jag tänker anamma vid omskolningen i vår. Mycket vackrare än plast !





Här ligger de vackra krukorna på rad och väntar på att små sötnosar skall flytta in.





På den här balkongen fanns också en vacker växttapet skapad av blomsterkreatören Hanna Wendelbo-Hansson.





Egen oas

Vilt och spretigt visade Nora Trädgård upp på sin balkong som nästan var omgärdad av grönska och man fick kika in genom dörröppningen.




En dos trädgård för hälsan

Kreatören menar att man kan skapa sin alldeles egna oas med både stora och små medel som får oss att må bättre.

Det var en liten glimt från mässan. Jag var alldeles uppfylld efter besöket - otroligt vad en dos trädgård kan göra för hälsan !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Hej Isa, röstade på din balkong förra året,tyckte den var fin och i min smak. Var på trädgårdsmässan i går föll bara för en balkong i år. Slottsbalkongen vilka gardenior, den var finast. Ha en bra dag Yvonne

    SvaraRadera
  2. Every year I am also looking forward to see especially the balconies :) It´s fun that they all are different. Maybe we were taking photos at the same time on Thursday morning? That is the area we headed first when the fair opened :)

    SvaraRadera
  3. Hej. Så trevligt att träffas och visst är balongerna inspirerande. Liksom ideträdgårdarna är de ett måste. Tack för fint inlägg om Slottsbalkongen. Kram Marieb

    SvaraRadera
  4. Tack för alla fina och inspirerande bilder från mässan! Vi kunde inte besöka den i år pga en livlig valp som ännu inte kan lämnas ensam långa stunder. Eftersom vi får tillträde till en lägenhet med stora terrasser nästa år samlar jag idéer och dina bilder hamnar i mitt Drömarkiv!
    Önskar dig en trevlig påskhelg!/Laila

    SvaraRadera
  5. That is the area we headed first when the fair opened :)



    Royal1688

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa