söndag 9 maj 2010

Varm ruin, flyttglada aklejor och makligt tempo !


ÄNTLIGEN blev det trädgårdsväder i dag efter en blåsig, kall, regnig och allmänt taggig vecka ! Efter några små utflykter till olika lantliga handelsträdgårdar (där jag aldrig kan bestämma mig för vad jag ska ha !) landade jag i skön korgstol i ruinen där solen ligger på hela eftermiddagarna.


De senaste veckorna har jag i omgångar ägnat åt att flytta alla aklejor som fått flyttfnatt och bosatt sig på ställen som antingen skall bort helt eller redan är uppbokad av någon annan växt som inte flyttat dit ännu !

Och vad kommer jag då hemsläpande med från handelsträdgården om inte aklejor, fast en helt annan sort då, en sort som jag inte har sedan tidigare.
Med ljuvliga rosa små kjolar som inte gick att motstå.


Trädgårdstempot har varit makligt som vanligt. Först doppa alla växterna i en hink med vatten tills luftbubblorna slutar bubbla (för att rotblöta dom ordentligt vid planteringen) sedan tillbaka till ruinen för att filosofera en stund - plantera några växter - dricka lite vatten, lösa lite korsord, sola lite - plantera klart - flytta runt krukorna - filosofera lite mera - dricka grönt tee med hembakad saffransskorpa med hasselnötter - prata lite med växterna i landet - gräva en grop - tillbaks till korgstolen - filosofera ännu mer - gräva en till grop i ett annat land - så där har dagen förflutit och kraften höll ända till kvällen !


Det har varit så roligt idag att få plantera mer växter i krukor och fler och fler blir dom som flyttar in ! Vilken ljuvlig tid vi har framför oss nu !

Hoppas du också har haft en riktigt trevlig trädgårdsdag i dag !
Ha det så gott !/Isa

7 kommentarer:

  1. Helt underbart vackert med ruinen och vad mysigt du har pyntat . Har för mig att jag läst en gång förut att du har gjort ruinen själv....var det så ? Aklejor är söta . Väntar så på dem jag köpte förra året. Kram

    SvaraRadera
  2. HEj Isa!
    Jag förstår inte hur jag kan ha missat att lägga in mig i din Lista... För jag vet att jag varit här förr, och att du besökt mig också:-)

    Jag har suttit och läst om än det ena än det andra äventyret du varit med om. Njutit av finfina bilder och din vackra växthusskiss, INTE amatörmässig utan FANTAAASTISK!
    Önskar jag hade en så entusiastisk make... (tänker på teglet bla:-)
    Ha en skööön dag, brrrr;-)

    SvaraRadera
  3. Hej Isa - fantastisk skønt sted du har her......blev fristet til at kigge ind da jeg så dit navn og kommentar hos Annika :0)Det er ikke sidste gang jeg kigger med :0)

    Venlig hilsen Solhatten i Danmark
    Dorthe

    SvaraRadera
  4. Så fint du har gjort.
    Nu vill jag också mura.
    Det tål att fundera över.
    Isa är ett så vackert namn.
    Skulle jag få ett barn till så skulle jag gärna velat haft en Isa.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag skulle inte ha något emot att slå mig ner där i korgstolen. Det ser så härligt ut!

    SvaraRadera
  6. Åh så vackert!
    Blir ju helt sjuk!!
    Vill bygga ruin jag med!

    KRAM Len

    SvaraRadera
  7. Hej Isa!
    Oh, vad fint Du (ni) gjort i er trädgård!!!
    Önskar mig hälften av allt det vackra, men jag har ju boken Du gav mig. Där finns mycket vackert att se och läsa...
    Du finns i mina tankar!
    Kram Birgitta L

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa