onsdag 26 maj 2010

Det växer så det knakar !


Det växer så det knakar ute i perennarabatten nu ! Kanske har det något med att göra att jag lade på ett lager med kogödsel och kompostjord för ca 1 månad sedan ! Kombinationen med mycket regn och några varma dagar emellanåt har nog skapat gynnsamma förhållanden för växterna. Tur att regnet fört med sig något positivt i alla fall !!

Den gamla korgstolen hade gjort sitt och fick en ny plats i landet. Förutom Humlen som redan växer där blir det nog någon blommande klättrare som får omfamna korgstolen med sina blommande lianer i sommar.


Tittut säger de små Blue Daimond-tulpanerna som knappt får huvudet ovanför den växtglada Daggkåpan som växer så den täcker allt i sin väg ! Tanken när jag satte tulpanerna var att dom skulle blomma samtidigt som daggkåpan. Hade fått för mig att det var en senblommande tulpan, men den blev en klar favorit i alla fall ! Blir garanterat fler i höst !



Bergsklinten har bildat stora häckar och börjar nu slå ut ! Uppskattar färgen som senare följs upp med exakt samma nyans hos stäppsalvian. Tacksamma blommor som blommar hela sommaren, man klipper bara ner den överblommande blomman så kommer det nya ända till hösten. Framför häcken är Silverarvet på gång, också en baddare på att breda ut sig. Man får riva bort lite "tussar" ibland.

Båda växterna återkommer på flera olika ställen i rabatten liksom solhattar, riddarsporrar, dahlior, fingerborgsblommor, stäppsalvia, lavendel, rosor, klematis, Miscantusgräs mfl i färgtonerna lila, rosa, blått, grått, lime och vitt. Trivs med den färgskalan ! (Även om jag faktiskt satt några SVARTA stockrosor i vår, det trodde jag aldrig att jag skulle göra !)


Ja, här vistas jag varje ledig stund och när det inte regnar ! Ett riktigt kraftställe !

2 kommentarer:

  1. Växer så det knakar.... Ja med all den kärlek som Du strör över din trädgård så är det inte undra på. Fantastiskt hur den stora svarta tomma rabatten nu är sprängfylld med härliga växter ,så den gamla korgstolen fick en fantastisk plats att fortsätta åldras på.
    Ser fram emot dom svarta stockrosorna. :-)
    Kram Helli

    SvaraRadera
  2. Hej Helli !
    Tack för titten ! Ja, den gamla korgstolen blev som ett litet smycke där i allt det gröna.
    De svarta stockrosorna sitter bakom den gamla lavendelhäcken med stenmur som vi gjorde iordning i fjol. Tror det skall bli snyggt !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa