måndag 3 maj 2010

Ibland bara händer det !

I programmet "Engelska trädgårdar" där trädgårdsfolket sträver efter att komma med i Gula boken hittar alltid deras representant något hörn i trädgården som dom inte är riktigt nöjd med och som måste åtgärdas. I vår trädgård har vi massor med sådana hörn !

Trädgården är ett långtidsprojekt som skall räcka i MÅNGA år framåt. Inga problem skulle jag vilja säga, här har vi både hörn och idéer så det både räcker och blir över.

Ibland händer liksom ett projekt lite av sig själv när det är moget. Det hände senast under helgen. Plötsligt tog tonårssonen mig på allvar när jag föreslog att skiffermuren på uteplatsen bara väntade på att bli nerplockad.

Skall jag vara ärlig har jag aldrig kommit överens med den där muren och inte rabatten bakom muren heller för den delen. Den fanns redan när jag flyttade in för 7 år sedan. Till mitt försvar måste i alla fall sägas att jag verkligen har försökt.

Jag har rensat ogräs och rensat ogräs, försett landet med ny jord, satt upp en rabattkant, men i längden har ingenting hjälpt ! Sedan flera år tillbaka har jag gett upp och låtit naturens krafter ha sin gång. Som du säkert förstår har det sett hemskt ut !


När sonen väl kom i gång gick det med en väldig fart ! Skifferplatta efter skifferplatta lyftes bort och i botten låg skifferplattor stora som bordsskivor. Inte undra på att det bara var ogräs som tog sig fram i det här landet !


En släpvagn hyrdes in och alla gamla plantor och växtdelar förpassades ur trädgården, Jätteskönt ! Nu skall jorden förberedas för häckplantering och uteplatsen skall äntligen få bli ett avgränsat rum !

En Ligusterhäck tror jag skulle bli snyggt och ombonat (det är den sista idén !) De tidigare har varit en solroshäck med krasse som klättrade upp för solrosstammen (hittade en sån himla snygg teckning i en bok !! ) sedan kom jag på att det skulle vara så himla snyggt med en roshäck !!

SÅÅÅÅÅ det blir nog en överraskning även för mig vad det slutligen blir ! Får göra en Ernst och känna in vad uterummet vill bli och komma överens med naturandarna där ute !


Så nu har vi massor med skiffer också till något nytt trädgårdsprojekt !

3 kommentarer:

  1. Oh, skifferplattor....med dom kan man ju göra sååå mycket...... Visst är det skönt när eftersatta områden äntligen blir åtgärdade. Man har gått och tänkt och känt att 'det där är jag inte nöjd med' och så plötsligt en dag faller bitarna på plats och en förändring sker. Jag hade en liknande upplevelse förra sommaren. Jag är fortfarande förvånad (eller glad) över att det äntligen är gjort.....

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Den rostiga Venus hittar du hos minlillavrå.com.

    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Önskar att jag hade dom skiffer plattorna. Det skulle lösa många frågetecken, men lite som du säger så ska trädgården ta lite tid. Allt blir klart till slut. Men man hinner ju få så många ideer om en och samma sak innan det slutliga resultatet. Skiffret kan ju bli en fin ute plats. Kan ju alltid ge dig en till ide.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa