torsdag 13 maj 2010

Sånt som är tråkigt – men roligt ändå !


Nu är vi laddade för i dag grävs det ur för växthuset i vår trädgård ! Skottkärror är både inköpta och inlånade och grannens ungdomar tillsammans med hemmavarande sonen engagerade som skottkärreförare. Alltid bra med ung frisk muskelkraft. Lite sovmorgon fick dom dock. Ända till kl 09.00.


Redan kl. 07.30 var jag och Mannen ute med färgburken och sprayade färg där det skulle grävas ur för marksten utanför växthuset. Kl. 08.00 anlände sedan ekipaget med grävaren.

Då hade trädgården fortfarande en grönskande och fin gräsmatta överallt. Inte så länge till skulle det visa sig. Naturligtvis hade vi lyckats pricka in den regnigaste dagen på hela våren. Regnet hade vräkt ner hela natten, men just nu var det uppehåll, men väldigt blött i jorden (sedan regnade det ihållande hela dagen).


Först skulle vi få IN grävaren i trädgården förbi vårt oklippta Plommonträd. Med några avsågade grenar och en mycket skicklig grävmaskinist gick det alldeles lysande. (Det blev bara lite märken i gräsmattan ).



Den skicklige maskinisten började med att gräva en ränna för att lägga ner elkabeln som tydligen skulle ligga i ännu en kabel ner till växthuset.


Sen drog han till vår stora glädje upp två betongklumpar som satt som berg i landet där vi skall sätta häck. Bort med dom, det tackar vi särskilt för !!

Medan ungdomarna anlände och greppade var sin skottkärra och maskinisten ”rakade av” växthusmarken gick jag in i ett varmt, ombonat, torrt kök för förmiddagens kökstjänst. Till Lisa Syréns trevliga röst från radion som berättade intressanta historier rörde jag ihop vårens första rabarberpaj och mumsiga chokladmuffins med valnötter och mörk choklad. Släpper man loss ett gäng ungdomar i trädgården kan man vara säker på att det behövs fyllas på en hel del energi.


Renrakad Rabarberspajsform där jag hällt i lite vaniljssås för att åtminstone få lapa en smula rabarbersås efter ungdomarnas härjning !

Mannen hade under vinter och våren pratat om när vi diskuterade växthusprojektet vad roligt det skulle bli att köra grävare i trädgården, medan jag fick fjärilar i magen och för min inre syn bara såg ett ojämnt jättehål med ett växthus på styltor !( Älskade gubbe, jag unnar dig så gärna att köra grävmaskin bara inte i just det här projektet !)

Som tur var lyckades vi styra om det så att vi anlitade en "riktig" förare i stället, vilket jag tror att både jag och Mannen är väldigt glad över nu när vi börjar inse vilket jätteprojekt detta egentligen är !


En "riktig" förare i arbete !


Lerig hjälte !


Här var det grön och fin gräsmatta i morse, nu halkar våra ungdomliga hjältar fram här med skottkärra efter skottkärra med uppgrävd jord !

Hjältarnas leriga stövlar under lunchutfordringen !


Nu har vi kommit en bra bit på väg !

Fortsättning följer !

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder..
    Tänk va bra det är när man får lite hjälp!
    Läcker bild med alla skottkärrorna.
    Ha en skön kväll
    Ni somnar nog gott skulle jag tro.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att se hur arbetet kommit igång. Vi ska också sätta upp växthus, förhoppningsvis nu i vår, men vi har inte bestämt färdigt med grävaren ännu. Men det är vårt eget fel för vi har lite för mycket annat att göra nu.
    Hur stort ska ditt växthus bli??
    Vårt blir bara ett enkelt glasväxthus, 11,4 m2 från skånska byggvaror. Men vi har länge haft planer på att bygga ett större med egen konstruktion. Det kommer att bli på ca 40 m2 men vi har inte riktigt kommit överrens om hur det ska se ut.
    Ska bli spännande att se fortsättningen på ert växthusprojekt....hoppas att jag får mycket inspiration till mitt kommande projekt.
    Lycka till, i lervällingen, hihi

    Elinore

    SvaraRadera
  3. Det väckte en del leriga minnen till livs =) Här kommer ingen grävare in längre! Vi fick nog efter att ha grävt ner jordvärmekabel på hela baksidan en mycket regnig höst. Numera gräver vi för hand (fast egentligen grundar det sig mest på att grävaren inte kommer in i trädgården numera. Skönt med hjälpsamma ungdomar och en kul bild på skottkärrorna / gittan

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa