fredag 30 augusti 2024

Min första spiralbindning - tror jag spricker av stolthet!

 

Ser ni spiralbindningen ? 

Min första - är så stolt så jag tror jag spricker. Var på kurs i går kväll hos fantastiska Flora & Ting i Wadköping och proffsiga Emma lyckades få oss alla på kursen att binda korrekt spiralbindning. Och vilket fantastiskt blomstermaterial vi fick att jobba med. Wow. 




Otroligt långa stjälkar

Tror jag aldrig sett så långa stjälkar på den vackra nejlikan tidigare. Det gjorde nog att blommorna var lättare att jobba med i spiralen, dessutom var stjälkarna spikraka till skillnad mot mina uppdragna förvridna exemplar. 





Trevligt och genomtänkt upplägg

De dubbla gerbera tillför lite rufs och  kvistarna från årets hallon en hel del grönt. Emma hade plockat ihop kompositionen och avbladat alla blommor - sen var det upp till oss att binda blommorna till en spiralform. Väldigt trevligt upplägg och genomtänkt kurs.  




Rätta greppet

Här visar Emma spiralbindningen och hon jobbade med lika material som oss. Fantastisk kvalité på blommorna. Greppet med handen och tummen är centralt i spiralbindning och jag var helt darrig på handen efter att ha hållt i buketten så länge och fyllt på hela tiden. Dessutom lyckades jag trassla in mitt lillfinger i buketten som inte skulle vara där.  




Corsage

Tiden räckte även till att binda en liten corsage (fick lov att googla namnet för att få det rättstavat). Denna lilla bukett innehåller många moment för att slutligen bli ett smycke att bära på kavajslaget eller varför inte på blusen. Min fulla respekt för floristens gedigna hantverk. HÄR kan du läsa mer om hur man skapar en corsage.  




Svävar på moln

Flora & Ting håller till i ett underbart litet hus i Wadköping med gammal bebyggelse. Här satt vi och fikade mellan allt skapande i den sköna sensommarkvällen. 

Idag svävar jag nästan på moln efter gårdagens bukettbinderi - tänk att jag lyckades få till det. Nu gäller det bara att hålla kunskaperna vid liv och kommer jag verkligen ihåg hur man la till den tredje stjälken? Tror bestämt det kommer bli många buketter gjorda i trädgården den här helgen - har ju en del astrar att träna på.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa