söndag 18 augusti 2024

Kaprifolen antog utmaningen och växer så det knakar



 Antog utmaningen

Jag gjorde mitt bästa i våras för att ta dö på kaprifolen som växte vid den rostiga portalen i långa perennarabatten. Långt ner i den tjocka viden klippte jag och trodde aldrig att den skulle överleva den brutala behandlingen. 

Tänkte att kommer den inte igen gräver jag upp kaprifolen och planterar doftande exemplar istället. Den utmaningen antog kaprifolen med råge för sedan dess har den slängt långa lianer åt alla håll och klär in den nya portalen så den nästan börjat klättra över på andra sidan. 




Rosen hörde nog också

Även rosen  Duchesse de Montebello klippte jag hårt för egentligen skulle vi måla det höga staket bakom, men vi kom aldrig så långt. Det blir ett projekt i vår istället. 

Rosen har också gått banans sedan i våras och är nu en jättebuske - hon blommar på fjolårets grenar så det blir mängder med blommor nästa år. Jag får försöka hålla henne på plats och putsa de längsta grenarna. 



Får inte nog med sol

De hängande burkarna med solceller har inte fått så mycket sol på sig för alla lianer - dem får jag flytta och hänga någon annanstans nu när det börjar bli mörka kvällar. 




Vackra men inte så hållbara

Kaprifolblommorna är vackra fast de inte doftar och jag brukar klippa av till buketter även om de inte står så länge i vas. 



Håller låg profil

Vi bytte ut portalen i våras för den gamla hade rasat efter många års trogen tjänstgöring. Så här såg det ut i mitten av juni när vi fått den nya portalen på plats. Kaprifolen har börjat grönska och överlevt, men håller en låg profil än så länge. Kungsnävan, jättedaggkåpan och stäppsalvian blommar och har nu klippts ner och får återkomma nästa försommar. 

Kommer nog att gräva upp en del plantor och ersätta med andra växter i långa perennarabatten nu när det är lättare att gräva i jorden. Ulleternellen ska få flytta in igen för den lyser upp rabatten den här tiden på året och har vackert grenverk. 

Just nu är fokus att fortsätta klippa ner överblommat i rabatten - brukar tänka att jag klipper fram grönskan och de blommor som blommar just nu och det är så roligt att se hur annorlunda rabatten blir. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Jeg har også en slik hagebue, men jeg måtte ta den ned i fjor da det ble graving i hagen. Jeg har liksom ikke funnet noe egnet nytt sted å sette den i år. Kanskje neste år.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa