fredag 2 augusti 2024

Dahlior på stadiga stjälkar i fakir, rostigt fat och småvaser

 

På korta stjälkar

Nu blommar nästan alla dahlior och Berliner Lemon producerar mängder med blommor, men på korta stjälkar som platsar i små vaser - ibland räcker även det långt. 



Maffig dahlia i rostigt fat

Eller en större dahlia som täcker ett helt rostigt fat med sina generösa kronblad som skiftar i rosa/gula toner som Break Out gör. Hon hade också väldigt korta stjälkar eller också får man klippa av från stammen men då tycker jag det är så synd på knopparna som kanske inte orkar komma när stjälken måste förse så många med vatten. Hur som är hon graciös och så välkommen. 



Vecklar ut sina kronblad

Här är hon på väg att veckla ut sina många kronblad och fler maffiga knoppar är på gång. Det var tur att jag planterat något annat än pompondahlior som är rosa och nästan ser identiska ut oavsett sort. 

Nästa år skall jag nog ha större variation på dahliorna och några har redan åkt upp på listan som Karma Prospero och Pink Isa. Sa jag att jag skulle variera mig ? Halkade in i rosaträsket direkt !




Står på stadiga stjälkar

Dahliorna är ju också perfekta i ett blomsterarrangemang i en blomsterfakir eftersom dom har så stadiga stjälkar. Här får dom sällskap av blomstermoroten Dara, några kärleksört och en kvist från rosenskäran för lite fluff. 

Egentligen skall man skapa buketten i en fakir som en skulptur med kanske en gren som sticker iväg och endast några växter i olika höjder gärna lite krokiga. Det får bli en annan gång. Idag vill jag ha den fyllig. 



Liten, liten skillnad

Nu ser jag att det är en liten skillnad mellan Marshmellow Baby och Jannick´s Symphony även om den är liten. Båda är väldigt användbara i buketter och arrangemang. 



Kikar ut lite försiktigt

Ena dagen är Break Out en hård rund knopp för att i nästa stund börja veckla ut sina kronblad lite försiktigt. Ungefär som hon tänker,  jag lyfter på några för att kika ut lite för att se vad som väntar därute. Ser det bra ut kan jag lugnt fortsätta. 



På väg mot den blomma hon är ämnad att bli

Nästa dag är hon mycket modigare och inser sin egen skönhet som hon spar lite på. Lite i taget börjar hon bli den vackra blomma hon är ämnad att bli och jag tassar runt och beundrar hennes resa. 

Just det här är en stor del av trädgårdens tjusning att få följa utvecklingen från en hård knöl till fullbordningen. Att få känna sig lite delaktig i processen med omsorg, plantering och vattning. Det är det här man drömde om i våras när dahliapåsarna invaderade en del av köket. Nu är det njutnings- och skördetid. Underbart.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa