onsdag 28 augusti 2024

Linnétagetesen fick audiens i Blomstergården

 

Fick audiens trots sitt röda yttre

Jag brukar ju inte ha röda blommor i trädgården men gör alltid ett undantag för Linnétagetesen som det var några år sedan nu som jag drev upp. I år fick hon återkomma då jag saknat hennes buskiga växtsätt i Blomstergården och långvariga blomning. Hon tillför verkligen lite busighet i en bukett och zinkbaljan hon växer i behövde rensas då hon hängde med långa stjälkar ända ner till marken.



Ibland blir man överraskad

Hon fick sällskap av röda astrar som jag tydligen fick med på köpet av några av årets fröer. Ibland blir man verkligen överraskad när sådderna börjar blomma och visar en helt annan färg än den man trodde att man köpt. 



Snygg kombo

Linnétagetesens röda färg är verkligen vacker mot den emaljgröna kannan med vita blommor. Tagetesen skiftar också i gula nyanser den här tiden på sommaren. En del överblommat kunde jag klippa bort som får ligga på tork till nya fröer till nästa år. 




Klär in staketet

Hon klär in staketet där hon växer i Blomstergården och slänger långa stjälkar åt alla håll. Numer står den stora zinkbaljan lite inklämd mellan två odlingslådor och hon får inte samma utrymme som tidigare. 



Får nog flytta till nästa år

Det är trångt om saligheten i Blomstergården och till nästa år kanske jag får lov att flytta på den stora zinkbaljan som Linnétagetesen växer i. 

 


Lyser upp

En stjälk från sommarrudbeckian Goldsturm hade lagt sig ner så den fick också flytta med in i kannan för att lysa upp buketten. Varma färgtoner blir väldigt vackra ihop. 




Avskyr blåsväder

Det var så härligt att stå ute en stund och skapa en riktigt varm bukett efter flera blåsiga dagar som gjort att jag inte kunnat vara ute i trädgården. Blåsväder och årstidsväxlingar är det värsta för värken i kroppen. 

Ser fram mot några riktigt varma sensommardagar i solstolen under klotpilen med en framletad bok från hyllorna och håller tummarna för att väderleksrapporterna slår in.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Fick tag på fröer till Linnétagetes lite sent men de har vuxit på och börjat blomma. Tack för tipset! Väldigt fina så här i sensommartid. Så mysigt det lät det stället i Wadköping. Det tar en stund att få till spiralen men sen sitter den nog. Jag gick ju floristutbildning för länge sen så har övat.
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Så kul att du odlar Linnétagetesen ! Hoppas du får mycket glädje av henne i höst.
      Då är ju du ett riktigt proffs på det här med spiralbindning ! Jag tränar på och har massor med astrar att öva på - det var vansinnigt roligt när man väl fick till det igår.
      Ha det så gott !
      Kram/sa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa