söndag 4 augusti 2024

Rosenknoppspelargonerna i växthuset och andra pelargondamer

 

Ingen sommar utan Mårbackan på sin pall i växthuset

Pelargondamerna har kommit igång bra i växthuset i år till skillnad mot i fjol när de stod ute större delen av sommaren pga renoveringen av växthuset. I växthuset får dom det klimat dom gillar för att växa och frodas. Pelargonnäring har också hjälpt till för dom vill ha mycket näring och helst varje gång man vattnar. 

Den stora Mårbackan som bara bytts ut 1 gång under 14 år levererar mängder med sköna små mårbackablommor som gör så mycket för trivseln i växthuset.   Ingen sommar utan Mårbackan på sin pall i växthuset. 




Matchar skåpet

Uppe på vinterns kap till Provenceskåp häckar ytterligare en kraftig Mårbacka i en patinerad kruka från Sofias Bod som varit en klar favorit under många år. Inhandlade 3 och 2 har överlevt och jag hoppas jag får njuta av dom många år till för jag älskar den patinerade looken och nyansen. Mycket av det jag har i växthuset matchar den färgtonen som också heter Provence. 




Älskade Filippa 

En annan favoritpelargon som jag visat många av gånger är Princess Filippa - slutar aldrig att förundras över hennes ljuvliga små rosenknoppar. För säkerhets skull har jag flera av henne och har tagit sticklingar för att säkra att hon inte går under i vinterförvaringen.   





Hon kallas också för Australian Pink Rambler men jag föredrar Princess Filippa eftersom mitt äldsta barnbarn också heter Filippa. 



Ännu en rosenknoppspelargon

Rosenknoppspleargonen Langeland är en annan favorit relativt nyinförskaffad som tillför så mycket charm med sina cerisröda dubbla blommor. Annars är jag inte så mycket för färgen röd. Som högkänslig kan det lätt bli för mycket så jag föredrar pastelltoner istället. 




Som nyutslagna äppelblomster om våren

Appelblossom är ytterligare en pelargon i samlingen rosenknoppspleargoner som jag haft i många år. Ljuvliga färgtoner som påminner om  nyutslagna äppelblommor om våren. 



Här trängs dom

Det är trångt på skrivbordet i växthuset - här trängs Dronning Ingrid, Langeland, Filippa och flera andra pelargoner. Jag får leta efter krukorna när jag skall vattna under alla pelargongrenar. Mina pelargoner är som gamla vänner som samlas igen om våren för ännu en lång tillvaro tillsammans innan det är dags för vinterförvaring i Trädgårdsateljén. Så tacksam att dom trivs. 



  

Njutningstid

Tänk att vi är redan inne i augusti - skördemånaden och en lugnare period i trädgården. Även om mycket fortfarande väntar på nedklippning i rabatterna tar jag lite i taget i min egen takt. Och bara njuter av trädgården och pelargondamerna i växthuset. Härlig tid. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Åh dessa älskade pelargoner! En fröjd för ögat och livet..
    Högkänslig är jag också så det får bli de mjukrosa hos mig :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Mjukrosa är dom bästa !!
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Fantastisk pelargonblomning hos dig! Så vill man att det ska se ut. Dock gör det inte det på min skuggiga balkong numer. Får nog avstå pelargoner helt nästa år. Men det finns ju olika sorters Flitiga Lisor! Det gäller att hitta det som passar.
    Allt gott till dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Tack fina du !
      Flitiga Lisa är jättevacker och blommar oftast ända till frosten tar henne . Blir ju också så där härligt hänger-över- kanten-snygg! Hade ofta Flitiga Lisa på norrsidan på min radhustomt för många år sedan. Ett bra val !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Your geraniums are incredible, I envy them!
    The sun is burning here (Greece) this year.
    Maybe in September!!
    Like a magazine page your photo!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks for your comment about my pictures - so much fun to photograph the environments I created in the garden!
      Have a good one !

      Radera
  4. Hej Isa!
    Vilka ljuvliga pelargoner du har. Jag hittade inget bra urval i år, kanske jag var för sent ute. Har en som hänger i ampel som jag gillar riktigt mycket och så mina Estelle från förra året, I köksfönstret hamnade tre mindre, men de trivs bättre i växthuset.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tack fina du - mina pelargoner är som gamla vänner och jag är lika glad varje år när dom överlevt vinterförvaringen. Estelle är fantastisk, tror jag har 3 st av henne.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa