lördag 20 augusti 2022

Sensommarens första krans, järnet framträder och saknaden är stor

 

Avklippta skatter från trädgården

Idag band jag sensommarens första krans av ljuvliga små humlekottar, knoppig kärleksört och originella frökapslar från ett av årets nytillskott i frösådderna - Jungfrun i det gröna. Så härligt att stå i växthuset igen och skapa en krans av avklippta skatter från trädgården.




Binder på favoritkransen

Det går ju åt sååå mycket material när man skall binda en fyllig krans på en vanlig kransstomme av halm därför binder jag på min absoluta favoritkrans - järnringen från Orsa Saluhall. 



Spretiga strån på ett bra sätt

Frökapslarna är verkligen en jättetrevlig bekantskap där alla ser lite olika ut - både i storlek, färg och utseende. Sedan är det extra plus att dom har lite spretiga strån på sig som tillför så mycket i kransen. Själva blommorna blommade snabbt över men jag kommer nog att så henne nästa år igen just för frökapslarnas skull. 




En traditionell skördekorg är bra att samla sina små godingar i när man strosar runt i trädgården med sekatören i högsta hugg. 




Järnet framträder och bidrar

Fördelen med den här kransstommen är att man inte behöver binda hela kransen utan kan välja hur stor del man vill täcka med växter. Tycker den blir dekorativ ändå samtidigt som järnet får framträda och bidra.


Sommaren 2020 härjade tandpetarsiljan i rabatterna

Saknar henne i år

Tidigare år har jag använt mig av tandpetarsilja, utblommad hortensia och blomstermorot i sensommarkransarna - i år måste jag erkänna att jag saknar tandpetarsiljan som absolut måste frösås nästa år. Saknar henne även i buketterna eftersom hon fyller så bra - hon har självsått sig och dykt upp på vissa ställen i rabatterna och är så efterlängtad. Hon tog nästan över rabatterna helt och hållet sommaren 2020 och var så blomvillig. Hur kunde jag missa henne i år!

Vill du se tidigare års sensommarkransar hittar du inlägg HÄR och HÄR.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en sval och skön helg !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Vacker krans över en vacker stomme. Ibland är det bra att inte så en växt ett år och att sen känna saknaden upplever jag. Jag värdesätter dem mer sen då.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du !
      Du har helt rätt att det kan vara bra att sakna någon växt för då värdesätter man dom ännu högre sedan när dom kommer tillbaka.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Vilken otroligt vacker krans, och ljuvliga växter du har till den.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - så glad jag blir !
      Måste nog plantera någon hortensia så det finns kransmaterial till nästa höst.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Du gör helt fantastiskt vackra kransar! Nu blev jag inspirerad att göra en egen :) Söndag igen, lika solig och varm...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Tack snälla fina du - så roligt att du blir inspirerad !
      Jag blir alltid inspirerad när jag kikar in hos dig !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa