måndag 8 augusti 2022

Langelandsrosen flyttar in, efterlängtad whiskeytunna på plats och buketteriet fortsätter

 

Utökning i pelargonfamiljen

En samlarpelargon har flyttat in i min pelargondamsfamilj - en danska den här gången som jag inte sett tidigare, bara hört talas om. När vi åkte hem från antikmarknaden i Askersund i helgen svängde vi så lämpligt in till Rönne Trädgård som ligger efter vägen - där hade dom utförsäljning av samlarpelargoner till extrapris. Ett stort kraftigt exemplar av rosenknoppspelargonen Langeland lyste bland de övriga pelargonerna och jag föll pladask. Rosenknopparna tillhör mina klara favoriter. Bland många andra skönheter måste jag nog erkänna.  



  

En dam med anor

Langelandsrosen är en dansk sort från slutet av 1800-talet så det är en historisk dam med anor som flyttat in i växthuset. Jag brukar aldrig köpa röda pelargoner men den här damen lyckades charma mig. Tycker röda pelargoner är vackra,  men det är något med den starka färgen som stör mig. Är väldigt känslig för olika färgtoner så därför har jag mest rosa och lila varianter i växthuset för att skapa ett lugn. Röd är en väldigt kraftfull färg som ger starka energier men den här enstaka rosenknoppsvarianten går bra eftersom hon ligger mer åt det cerisröda hållet. .  




Äntligen står den i trädgården

Vi var tidigt på Antikmarknaden i Askersund som startade redan kl. 09.00 men det fylldes hela tiden på med massor med människor som efter 2 års uppehåll hade ett uppdämt behov av att fynda antika saker. Det var trångt vid stånden och svårt att få en överblick av utbudet. Jag har också blivit kräsnare med åren och det skall verkligen vara något som väcker mitt ha-begär om jag skall slå till. 

Något jag redan förbokat och skulle hämta i Askersund var en patinerad whiskeytunna för att samla regnvatten i trädgården. Har tittat på dom i flera år men tyckt att dom varit för dyra men nu kände jag att jag inte kunde vänta längre utan MÅSTE ha en vacker vattentunna i trädgården. Nu gäller det bara att hitta ett bra ställe för tunnan så vi verkligen tar till vara så mycket regnvatten det bara går och för att tunnan skall må bra. Dessutom är tunnan som ett smycke i trädgården och passar så bra in i miljön. Blir glad bara jag ser den.




Astern blommar

Något annat som också gör mig glad är att den blå dubbla astern "Silvery Blue" har börjat blomma. Det var den som grodde tidigt i vintersådderna och som det blev väldigt många plantor av. Den skiftar lite i utseende och jag kommer att kunna plocka mängder av den till buketteriet under sensommaren. 



Sådderiet ger belöning

Plockar buketter varje dag och nu när jag har så många lediga dagar är det ett utmärkt sätt att starta dagen på. Vårt köksbord pryds nu alltid av en vas med egenplockat som känns som en belöning efter allt sådderi i våras. 



Direkt i handen

Det roligaste är att bara gå på upptäcktsfärd i trädgården och sätta ihop en bukett direkt i handen av det man hittar, oftast finns det mer än man tror. Och just då kanske jag blundar för min övervuxna trädgård som jag fortfarande (och förmodligen aldrig den här säsongen) kommer att komma ifatt efter sommarens bortavaro. 

En liten bit i taget försöker jag röja och rensa och klippa fram. Nu börjar jag också tänka på nästa säsong och längtar till den stora planteringsveckan första veckan i september för att fynda nya perenner och komplettera upp så allt skall prunka nästa år när jag är hemma på heltid för då är det jag som skall ha makten i trädgården. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en fin vecka !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Hej Isa!
    Det var en riktigt fin pelargon. Som du har jag svårt för riktigt illrött, men har en hel del mörkröda dahlior, och så har det kommit en väldigt röd mitt i dem. Ibland är det svårt med bilderna på etiketten. Din bukett med sommarblommor är ljuvlig. Tunnan är fin.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa