onsdag 27 januari 2021

Maffig promenad under en blåregnshimmel

 

Hälsning från våren

Nu behöver man lite maffiga bilder med massor av härlig blomning och mängder av grönska - som en hälsning från den vår som möter oss om några månader. Den här bilden är tagen i franska Anger där vi mötte våren för några år sedan.



En helt fantastisk blomstertunnel av Blåregn uppenbarades plötsligt framför oss under promenaden - helt magiskt att vandra genom. Här kände man sig verkligen välkommen av våren. 



Kan inte riktigt släppa drömmen

Innan jag planterade min klematis i växthuset drömde jag om ett blåregn tills jag läste att deras rotstam kunde bli hur stor som helst och såg för min inre fantasi att det välte hela växthuset. Tänk att sitta under ett blåregn som hänger ner från takstolarna och äta frukost en solig sommarmorgon - åhh så härligt. 




Återuppleva någon gång i framtiden

Underbart vacker blomstertunnel som jag hoppas att vi får vandra genom igen när restriktionerna släpper även om det inte kommer att bli i år - men någon gång i framtiden.



Strosade i sagostaden

I den här fantastiska sagostaden var och är det underbart att strosa omkring på de små pittoreska gatorna och uppleva en charm som tar dig flera hundra år tillbaka i tiden. Tyvärr var Creperiet stängt när vi passerade men det såg otroligt inbjudande ut med blåregnet som vällde över staketet. 



Lummigt på Fredriksdal

Det här kanske också är ett blåregn som klätt in en portal med en bänk som kikar fram på Fredriksdals i Helsingborg - älskar den här lummigheten.



Vi var ett gäng bloggare och journalister som en helg i juni under Trädgårdsrundorna åkte runt och besökte olika trädgårdar för en del år sedan - jätterolig och givande resa.




Jag skulle vilja kliva in i den här bilden igen - älskar rosengången kantad med kantnepeta och det rostiga staketet som ramar in. 




Bästa partnern ever

Finns det någon bättre partner till rosor än kantnepeta? Tycker det är en alldeles underbar kombination. Drog upp egna plantor av kantnepeta i somras och dom var så tacksamma och blommade fint redan första sommaren - tillsammans med rosor naturligtvis. 

Härligt att vi kan resa i tanken och fylla på inspirationskontot. Nu drömmer vi om sommarens överdåd och fyller sinnet med grönskande hopp.

Ha det så gott alla trädgårdsväner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

PS.  HÄR hittar du inlägg från resan på Trädgårdsrundorna i Helsingborg DS.  

2 kommentarer:

  1. Åhh vilka härliga somriga bilder. Det är ju sånt man behöver så mitt i vintern. Längtan är stor nu efter våren när man kan stoppa ner fingrarna i jorden igen. Än så länge har bara chili och paprika kommer ner i jorden. Samt att jag försöker hålla liv i mina nässlor "palettblad"....Önskar dig en fortsatt trevlig vecka och en trevlig helg.//Ylva

    SvaraRadera
  2. Janicke Henrikson30 januari 2021 kl. 12:20

    Härliga bilder, du vet verkligen vad man behöver mitt i vintern. Den är i alla fall vacker just nu, massor med snö har vi här. Så fint. För mig blir det Drottningholm i dag, ska spara vinterbilder till en svettig sommardag!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa