söndag 24 januari 2021

Det blommar i garage och förråd

 

Är det vår nu eller ?

Allt blir inte som man tänkt sig när det gäller trädgård och att förverkliga drömmar. Mina narcisser som stått i förråd och ett mörkt garage sedan mitten av november tyckte tydligen att det var en bra idé att komma upp och sätta igång att blomma. På sin väg mot ljuset har dom antagit en hängande form och väller över alla bräddar - kanske inte vad man förknippar annars med den här sorten eller vad jag tänkte mig vid planteringen.



Brukar alltid misslyckas

Jag brukar alltid misslyckas med att plantera lökväxter i krukor men gav ändå inte upp i höstas utan tänkte göra ett sista försök att lyckas. Vågade inte ha dom kvar i växthuset av rädsla för att zinkbaljorna skulle frysa så därför fick dom flytta in i förråd och garage där det vanligtvis brukar vara ganska svalt men den här hösten/vintern har ju varit jättekonstig. 



Vad göra med dom ?

Ärligt talat vet jag inte vad jag skall göra med dom - att klippa av blommorna verkar inte vara ett alternativ eftersom det är osäkert om de skira stjälkarna orkar hålla upp blommorna. Baljorna tar ju upp en del plats så dom får inte plats att flytta in i huset. Dom skulle kunna få flytta ut i växthuset igen för nu är det plusgrader igen. Tills vidare får dom flytta tillbaks in i förråd och garage så får vi se. Lider lite med blommorna som kämpat så.



Alla har bråttom mot våren

ALLA lökväxter har tittat upp i alla baljor - både tulpaner och krokusar även om dom hållt sig som på bilden hittills oavsett om dom stått helt mörkt som i garaget eller med ett fönsterljus i förrådet. Nu är det bara att hoppas att dom växer långsamt och kanske får flytta ut i växthuset ändå trots risken för kalla nätter.




En zinkhink och en stor zinkbalja med vackra tulpaner till våren hade ju varit så trevligt i dessa vackra färger. 



Erfarenheter och vedermödor

Aldrig hade jag kunnat tro i min vildaste fantasi när jag stod och planterade alla lökarna i mitten av november att baljorna skulle börja blomma i garaget. Nästa år skall dom få stå kvar i växthuset så dom inte kommer i gång för tidigt. Fast när jag tidigare provat med krukor med tulpaner i växthuset över vintern har inte alla kommit upp och dom som kommit upp har sett konstiga ut. 

Det är trädgårdens erfarenheter och vedermödor - ibland lyckas man och ibland inte. Och förhoppningsvis lär man sig något på vägen. Som att man kanske inte ska dra upp egna lökväxter i kruka utan ägna sig åt andra roligheter i trädgården i stället. Och det finns det ju massor av. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hei Isa, det var de mest spesielle narcissene jeg har sett, fantastisk at de har kommet i blomst under slike forhold. Jeg er enig med deg i at ikke alle trenger å gjøre det samme, de som får til løker i krukker kan gjøre det, så kan vi andre gjøre andre ting. Ha en fin søndag!
    Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Vilka underliga narcisser! Jag lider också med dem. Själv har jag tulpaner och narcisser endast på mina odlingslotter och det är förstås inga problem.

    SvaraRadera
  3. No mutta istuta jotain vihreää samaan ruukkuun joka kasvaa vähän ylitse. Olisi kiva yhdistelmä esimerkiksi muratin kanssa. Kestää mitä kestää nämä narsissit ja jos ulkona on nyt hyvä ilma pitää.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa