lördag 7 januari 2012

Älskade stäppande salvia !


Stäppsalvian är en av grundperennerna i den långa perennarabatten i min trädgård ... blommar länge, finns i olika nyanser och höjder och lyser verkligen upp en plantering och ger den liv.

Jag har inte klippt ner den tidigare för att få ett till blomflor i september ... har tyckt att den prytt sin plats även som överblommad. Nu har jag läst på nätet att man skall klippa ner den 60 % precis innan den blommat klart för att ge den bästa förutsättningar för att blomma ytterligare en gång .... så det kanske blir annorlunda kommande sommar!


Jag har inte så bra koll på sortnamnen på Stäppsalviorna i landet ... för mig har det räckt att gå efter höjd och färg när jag valt i handelsträdgården .. men jag tror att den lägre är en Caradona.

Ungefär 12 plantor är utspridda i rabatten varav 5 st i grupp och det kommer nog några till,  för jag tänkte byta ut bergsklinten på några ställen och då passar stäppsalvian in i färgskalan och upprepning skapar harmoni i rabatten.


Vid besöket hos Trädgårdsföreningen i Göteborg så blev kompositionen stäppsalvia och olika sorters rosor det som fastnade i mitt trädgårdshjärta !

En sån här plantering vill jag ha framför växthuset fast med olika sorters stäppsalvia i olika färgnyanser. Rabatten blir ca 4 x 5 meter ... det beror lite på hur långt stenarna som är kvar från ruinbygget räcker ... det skall nämligen bli en låg stödmur mot växthuset ca 35 - 40 cm hög så markytan blir plan eftersom marken sluttar ner åt det hållet.


Hade från början tänkt sätta lavendel som kantväxt runt om (precis som på framsidan av trädgården se bilden) ... men det kanske blir för mycket tillsammans med stäppsalvian.

Tänkte också blanda upp planteringen med daggkåpa som bryter av med sin limefärg ... gräver helt sonika upp plantorna i perennarabatten som brett ut sig lite väl mycket och delar dom så får jag en hel del plantor över till den nya planteringen.

Det går ju åt en hel del plantor av stäppsalvian också så nu jagar jag runt på nätet efter olika sorters fröer ... en ny sort har jag hittat här .... lavendeln frösådde jag redan i fjol så den finns det ganska många småplantor av .. en del är jordslagna ... andra står kvar i sina krukor.

Ett jättebra inlägg om just Stäppsalvia hittar du hos Slottsträdgårdsmästaren Hasse Wester med vackra bilder från Parken i Enköping med sina enorma stäppsalviaplanteringar !

Visst är det härligt att drömma om sommarens planteringar nu !!

Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Stäppsalvia är så tacksamt att plantera Jag gillar just Caradonna för de mörka stjälkarnas skull de ger fin effekt i rabatten.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Catadonna jättemycket, har den ihop med rosor. Däremot har jag svårt att få Marcus att trivas, tror den står fel. Får flytta dem till våren.
    Härliga bilder, åh vad man längtar efter sol och värme.
    Roligt att få ta del av dina tankar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Väldigt fin i dina rabatter.Lyser verkligen upp.

    SvaraRadera
  4. Ja, stäppsalvia är verkligen användbar inte minst för att den står sig så länge. En kanonperenn!
    Ha det så gott
    Kristina

    SvaraRadera
  5. Oj "Catadonna"/"Caradona" var ny för mig...den ska jag kolla efter..=)

    Ha en skön kväll !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så snyggt med så mycket av samma sort, väldigt effektfullt! Jag brukar också gräva upp och dela plantor i mesta möjliga mån - blir ju jättedyrt annars.

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilder, och vilken längtan efter sommar de väcker! Kram Hanna

    SvaraRadera
  8. Jag blir så imponerad av alla bloggare som planerar så duktigt. Min tanke är att jag, precis som du, ska bli en sådan en dag. Med stora planteringar och stora drömmar och projekt. Jag ska bara känna efter lite mer först och lämna plats åt lekande pojkar som växer upp. Men nog inspireras jag!

    SvaraRadera
  9. Ljuvliga bilder... Trevlig helg, Annika

    SvaraRadera
  10. Verkligen inspirerande! Du har det såå vackert!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Stäppsalvia är så vacker och du har arrangerat dina så fint!! Så spännande med nya rabatten kring växthuset!! Mmmmm.... det är härligt att drömma nu :-))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder :). Jag gräver också upp och delar perennerna när det ska bli nya rabatter. Har några stäppsalvia men en del av dem vill bara lägga sig ner och blir inte alls fina när man binder upp medan en del andra sorter står hur fina som helst

    SvaraRadera
  13. Alltid lika fina bilder! Jag längtar såååå mycket till att göra rabatter i min nyanlagda lilla trädgårdstäppa och det mesta ska gå i lila! Vilken inspiration dina bilder är!
    Kram
    Tina

    SvaraRadera
  14. Hejsan! Jag klipper bara ner blommorna på mina salvior så fort de blommat över och de blommar om och om igen hela sommaren till hösten kommer ;)

    SvaraRadera
  15. Tack förtipset om nedklippning! Skulle kanska testa det jag med.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa