fredag 22 januari 2021

Älskade, skira blomvilliga Valdemar


Omedelbar förälskelse

Härligt att titta tillbaka på sommarens rosor för det är otroligt så fort man glömmer hur det kan blomstra under sommaren när man befinner sig mitt i vintern. Rosen Valdemar blev ju en omedelbar förälskelse vid våra besök hos "Engelska Trädgården på Österlen" och sommaren 2019 köpte jag med mig två exemplar hem. I somras blommade en av dom för första gången i rostiga rosenrabatten. 



Rostorn av armeringsjärn mm

Här skymtar Valdemar längst till höger i bild i början av maj i den rostiga klätterställningen jag skapat av armeringsjärn, rostiga rundlar från en förfallen trätunna och rostiga rosor. 



Planterades 2019

Rosen har växt på sig en del sedan inköpet och klättrat en bit i klätterställningen. Mina förhoppningar inför sommarsäsongen 2020 var att den skulle börja blomma eftersom den inte blommade alls 2019 när den hade fullt upp med att etablera sig på sin nya plats. Trivs Valdemar kan den bli jättestor som du kan se längre ner i inlägget så vi får väl se hur länge min klätterställning håller ställningarna.



Inbäddad i kantnepeta

Lagom till midsommar blommade den så här fint inbäddad av kantnepeta som nästan var lika hög som Valdemar. Tyvärr blommar inte Valdemar så länge (remonterar inte) utan tidigt och oftast överdådigt. Man får passa på att njuta så länge det varar. 

Det andra exemplaret planterade jag i långa perennarabatten och jag är osäker på om den överhuvudtaget hann blomma någonting. Hittar inga foton alls på den. Får ge den lite extra kärlek den här säsongen för den har jag planterat vid en armeringsmatta som jag hoppas den skall klä in. Hoppas den klarar vintern och trivs - annars får jag flytta den till den rostiga portalen vid Blomstergården. Där skulle det vara fantastiskt att ha en Valdemar som vällde över ingången.




Häng-över-kanten-snygg

I andra änden av Rostiga rosenrabatten växer Louise Odier vid den rostiga sänggaveln. Henne planterade jag hösten 2018 när jag anlade rabatten så hon har några fler år än Valdemar i rabatten. I somras blommade hon så där snyggt med häng-över-kanten på sänggaveln.




Omfamnad

Även Louise får leva sitt liv med kantnepetan som närmaste granne och jag tror att dom trivs ganska bra tillsammans. Kantnepetan väver sig in och omfamnar allt som kommer i dess väg - och vem kan motstå det ?




Tacksam ros

Louise remonterar och blommar hela sommaren från början av juni så hon är en tacksam ros även om hon har vissa anlag för svartfläcksjuka som man får vara uppmärksam på. 




Hos den Engelska trädgården på Österlen

Här har Valdemar vävt in sig i kastanjestaketet vid den Engelska trädgården på Österlen - så ljuvlig och skir.




Har tagit en hel del bilder på just entrén med rosenportalerna till Engelska Trädgården för den överdådiga blomningens skull.




Vi brukar alltid besöka Österlen första veckan i juli och det är då Valdemar blommar som mest eller runt midsommar och någon vecka framåt.




Haha - sådär överdådigt har jag inga förhoppningar att mina Valdemar kommer att blomma efter ett antal år även om det hade varit väldigt trevligt om dom hade gjort det . Det är ju trots allt skillnad på zon 0 och zon 3.



Härligt att drömma om

Drömma kan man ju alltid göra och jag har sett att dom planterat in Valdemar här i stan nere i vår vackra Stadsträdgård vid rosengången. Dit får jag bege mig till sommaren och hämta inspiration för till sommaren reser vi ner till Österlen när Valdemar redan blommat över i Engelska Trädgården. Annars får jag njuta av mina egna exemplar i trädgården  - trevligt när det finns en koppling till växterna från sitt favoritställe.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Oj! Nu vill jag också ha en Valdemar! Så himla söt ros!
    Härliga bilder som vanligt Isa...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa