söndag 17 januari 2021

Omplanterade pelargoner, den engelska damen blommar och var hittar man Pelargonfönstrets näring?

 

Blommar i förrådet

Den engelska pelargonen har fortsatt att blomma i förrådet dit hon fick flytta tillsammans med alla dom andra pelargondamerna i höstas. Tycker det var alldeles nyss men det har ju redan gått flera månader sedan dess. Lite rufsig har hon blivit under vinterförvaringen men annars är hon "still going strong" till min stora lycka. Hon fick med sig sin piedestal den här vintern så hon skulle kunna fortsätta breda ut sig. För den här damen tar upp lite plats. 



Hemtrevligt med pelargoner

Här ses hon i växthuset på sin vanliga plats. Längtar till att få fylla upp växthuset igen med ljuvliga pelargoner som trängs på fönsterbrädor, skrivbord och hyllor. Hon tillför så mycket hemtrevnad och välkomnar mig när jag kliver in i växthuset.



Omplanterade pellisar

Igår plockade jag in alla småpelargoner och planterade om dom - sedan fick dom flytta in på fönsterbrädan i köket för att rota sig ordentligt innan jag eventuellt klipper ner dom. Det var så härligt att få plocka bort torkade blomblad och förse dom med ny jord vilket sannerligen inte händer varje år hos mig. Nu fick dom ett snäpp större kruka att tillbringa säsongen 2021 i och speciell pelargonjord med mycket näring för en bra start.  Alla hade överlevt och såg friska ut till min stora glädje om än lite taniga. 




Rosa favoriter

Har nästan glömt vilka sorter jag har och det är tur att man har bilder att friska upp minnet med. Favoriterna är rosenknopps- och tulpanpelargoner och rosa zonalpelargoner. Den röda stjärnpelargonen i bakgrunden köpte jag som ljusrosa och den levererar både ock - jag hade dock föredragit enbart rosa blommor. Man kan aldrig vara säker på vad man får trots att jag köpt från en välkänd odlare. Den smög sig in och överraskade verkligen.




Nästan slut på gödningen

Nu har alla dessa pelargoner blivit omplanterade och står på tillväxt. Har nästan inga etiketter i mina krukor så det blir till att följa utvecklingen och se hur dom utvecklas och slutligen blommar. Tidigare år har jag varit flitig med gödningen eftersom jag inte planterat om pellisarna varje år. Nu är Pelargonfönstrets näring snart slut - har alltid köpt på mig på Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar utom i fjol när den var inställd. Och i år blir den digital. Har inte hittat att man kan köpa Pelargonfönstrets näring  på nätet. 




De stora återstår

Min stora pelargoner har jag inte gett mig på än utan tänkte ta en i taget och eventuellt ta en del sticklingar att driva upp. Nu när alla småpelargoner är inplockade kan jag använda trädgårdsbordet som planteringsbord i förrådet och drälla med jord och krukor där istället för i köket. 




Kärt återseende

Så skönt att vara igång med omplanteringen och att kunna följa pelargonerna på fönsterbrädan varje dag. Det är vardagslycka att se dom växa, utvecklas och frodas.

Kanske blir det något nytillskott som jag råkar ramla över och inte kan motstå annars ser jag fram mot att återse mina "gamla" favoriter - skall bli ett kärt återseende.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Här hittar du pelargonnäringen: jag använder crome och sökorden Pelargonfönstret pelargonnäring. Därmhittade jag ett par bra videos samt att han säljer näringen på postorder. Tydligen ska du inte göda förrän om en månad när du planterat om Visste inte det!) lycka till med dina fina pelargoner,
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene !
      Tack för info ! Jag letade också på Chrome och samma sökord - får testa igen. Tänkte inte ge mina pellisar näring förrän i mars när ljuset är tillbaka igen på allvar.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej! Jag är också förtjust i Pelargonfönstrets pelargonnäring. Han finns inte på internet. Däremot går det mycket bra att ringa och beställa. Han bor i Örbyhus och vi har tur nog att bo i Uppsala så det blev faktiskt i fjol att vi fick hemleverans. De kom sent på kvällen så det blev en trevlig fika i växthuset. Näringen han tillverkar själv funkar för alla blommor och frukter - inte minst chili. Har använt i flera år nu och har alltid friska plantor med mycket frukt. Har ej telnr till hands men han finns i Eniro. Tack för att du fortsätter skriva - det är uppiggande!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Har man börjat använda Pelargonfönstrets näring vill man inte ha någon annan. Hittade telefonnumret så nu kan jag ringa och beställa!
      Låter som en mysig kväll i växthuset - så trevligt att få hemleverans !
      Så roligt att du blir uppiggad av mina inlägg - det gör mig så glad !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa