onsdag 3 juni 2020

Hur hög kan en kantnepeta bli egentligen ?!



Det var då

Jag planterade ca 10 st av kantnepetan Walkers Low i rostiga rosenrabatten i fjol i olika omgångar från juli - september som kantväxt framför rosorna. Då höll den sig så fint och växte till den var ca 30-40 cm.




Rekordhöga

I år när den etablerat sig har den helt fått fnatt och när jag mätte i morse visade de längsta blomstänglarna hela 87 cm ! Rosorna har inte en chans att visa sig även om de växer på sig bra därunder och bidar sin tid.




Vem kunde ana ?

8 maj såg det ut så här i rabatten - kunde aldrig ana vilken växtkraft som skulle visa sig och helt dränka den rostiga damens kjolar i skyar av blommande kantnepeta.




Passar bäst i STORA rabatter

Visst är det roligt när någon växt trivs så länge det inte sker på bekostnad av andra växter. Vilket vi nu passerat gränsen för kan jag tycka. Samtidigt får man ju vara tacksam för att den trivs så bra och njuta av hela härligheten. Lite dubbla känslor går jag runt med för jag vill ju att rosorna också ska få sitt space för att kunna blomma ut.

Läste på Hannu Sarenströms facebook häromdagen att just den här sorten av kantnepeta Walkers Low passar bäst i STORA rabatter eftersom den tar för sig så. Vill man ha kantnepeta som kantväxt är Purrsian Blue från Walter Garden mycket bättre och framförallt lägre.




Skulle bli 50 cm hög

När jag köpte Walkers Low så stod det på etiketten att den skulle bli 50 cm hög - mina är på väg mot 90 cm och vem vet om det stannar där ? Trivs den kan den alltså bli enorm. 

Jag har ju också dragit upp egna plantor av kantnepeta men något sortnamn står inte på fröpåsen - däremot skall just den sorten endast bli 30 cm hög. Nu kommer jag nog att plantera dom plantorna i en annan rabatt så det skall bli intressant att se hur dom utvecklar sig.




Tog akutledigt hela veckan

Framför klätterrosen Louise Odier vid den rostiga sänggaveln passar den bra Walkers Low med en hög höjd på rosbusken och som en fantastisk vävarväxt. Rosen har växt på sig bra och är nu full i knopp tyvärr även en del svartfläcksjuka som just den sorten lätt får.

Jag tog akutledigt hela veckan för trädgårdens skull, för att ladda mina egna batterier lite extra och kan nu trädgårdera hela dagarna i det vackra vädret.  Helt underbart och nu kanske äntligen alla småplantor kommer ut överallt i rabatterna. Och staketet bli målat på framsidan innan den skall fyllas upp med efterlängtade plantor. Lycka !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa