lördag 27 juni 2020

Vallmo och rosor gör sig så vackra tillsammans med kantnepeta



Vill ha lite svalka och växterna också

Puhh värmen tar och jag ser fram mot när termometern landar runt 20-23 grader - då är det precis lagomt varmt för att man skall må bra och kunna existera. 31 grader är lite för mycket för kroppen som protesterar och hela tiden söker sig till skuggan och vilstolen.




Varmt i rabatten

All växtlighet exploderar i trädgården nu och fortfarande har jag uppdragna plantor som jag inte orkat plantera ut pga värmen. Blomstermoroten Dara närmast sträcker på sig på morgnarna och hänger sedan i värmen framåt kvällen trots idog vattning.




Fått många systrar

Den där vallmon som var först ut i rostiga rosenrabatten har fått systrar i lite olika skepnader men just här ser hon likadan ut och har en underbar färgton som skimrar.




Poppade upp i år igen

Poppy Love poppade upp liksom förra året och har nu invaderat rabatten - det gäller att njuta NU för värmen gör att hon snabbt blommar över. Hon gör sig så bra mot kantnepetans lila färgtoner.





Alla varianter av blomning

Jag tror hon blir högre och högre för varje år och nu ståtar hon i knoppiga varianter och helt utblommade vackra vallmokapslar om vartannat. I fjol ryckte jag upp henne någonstans i mitten av juli för att göra plats för annat att växa sig starka i rabatten - tror jag gör likadant i år. Vallmoinvasionen är underbar så länge den varar sedan blir den lätt både lite torr och tråkig.




Louise Odier blommar helt magiskt vid sin rostiga sänggavel och blandar sig gärna med sin granne Kantnepetan.




Älskar kantnepeta

Kantnepetan har verkligen lockat till sig massor av humlor och bin och det surrar oupphörligen när man står där och lyssnar. Kantnepetan är snart överblommad och om någon vecka väntar ett ordentligt klipparbete för att få ett nästa flor av växterna. Till dess får man njuta av kombinationen rosor/kantnepeta och vallmo/kantnepeta. Är så glad att jag "upptäckte" den förra sommaren - funderar på att byta ut daggkåpan på några ställen mot kantnepeta istället.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Ja värmen är fantastisk och samtidigt ganska otrolig. Blomningen i trädgården är väldigt frodig i år. Här på Södertörn (landsbygden utanför Nynäshamn) har vi haft 31 grader och på kyrkogården där jag arbetar, hela 34 grader onsd/ torsd. Simturerna är många och svalkande.

    SvaraRadera
  2. Så fint! Jag har kantnepeta men den blir lite väl hög. Vet att du skrev om någon lägre men nu hittade jag inte på det.Har inte sett till mina dubbla pionvallmo än. Men min vallmorabatt har blommat fint bra länge nu.
    Visst blir den lite tradig på sluttampen. Men det får det vara värt.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Vackert, vackert! Här funderar jag just nu över hur jag skall slippa från all nerklippning av perenner men tycker man om aklejor och nävor är nog sekatören ett måste.
    Tack för din kommentar hos mig. Tyvärr lyckades jag radera den.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja i år blommar en del över fort i värmen. Jag gillar verkligen vallmo och undrar vilken sort det är på de första bilderna? Ser ut som en sort av kornvallmo?
    Kram Helene

    SvaraRadera
  5. Beautiful flowers.
    I loved the post.
    Good continuation of the week.
    janicce.

    SvaraRadera
  6. Ja den där värmen var god men liiite för mycket av det goda! Idag mulet och 20 sköna grader, bästa trädgårdsvädret :)
    Underbart vackert i din rabatt Isa!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Efter någon dryg vecka med extremvärme har vi då åter fått en något mer normal sommar med lite nederbörd vilket verkligen var välkommet.

    Kolla gärna in min bild med vildväxande vallmo här från Öland. Finns nog inget vackrare än den röda vallmon, möjligen de gula rapsfälten.

    Önskar dig en fin sommar!

    Mvh... gräsklipparen
    https://www.infoom.se/mysite/?user=22961
    http://www.olandturist.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa