lördag 13 juni 2020

Nu kommer äntligen njutningens tid



Rofylld och lugn

Idag under eftermiddagen tog jag mig tid att plocka ut solstolen och placerade den bredvid växthuset i det skuggiga hörnet där man kommer undan både vindbyar och gassande sol. Jag hade nästan glömt hur härligt det kan vara att bara ligga där och blicka upp mot himlen och följa de svävande molnens vandring över himlavalvet.

Att följa en mås eller en liten svalas färd där de seglar fram alldeles ljudlöst och låter sig föras bort av vinden är en lisa för själen och man landar i en rofylld och alldeles lugn plats i ens inre.




Njutningens tid

Hela våren och försommaren har varit en tid med väldigt mycket trädgårdering i trädgården och nu kommer äntligen NJUTNINGENS tid när allt står i knopp och snart slår ut. Jag brukar ha midsommar som riktmärke - då skall allt vara utplanterat, rensat och sått och trädgården vara klar (sen är det mest underhåll). Fast det var inte helt fel att tjuvstarta och känna på friden i solstolen, kontakten med Universum med en feelgoodbok i näven och njuta av att se rosorna slå ut.




Så tacksam att fröså

I morgon skall jag så det sista i köksträdgården - har tummat nog på alla fröpåsar. Olika sorters basilika sådde jag under veckan och dom har redan börjat komma upp. Basilika är verkligen otroligt lättsådd - i alla fall i växthuset eftersom den är en värmeälskande krydda som man får vara noga att vattna för den vill inte torka ut. Den är otroligt tacksam att fröså.




Tidig morgon

Vi var uppe redan vid 06.00 i morse och målade staketet på framsidan innan blåsten svepte fram och solen gassade. Medan jag tog insidan med mina 38:or huserade maken på utsidan mot gatan med sina 45:or - på så vis hjälptes vi åt och inga plantor riskerade livet.

Älskar att gå ut i trädgården tidigt på morgnarna - det är då jag får mest gjort och dessutom tar det en stund att vattna igenom alla rabatter och köksträdgården när allt torkar ut så snabbt i blåsvädret. Och sedan kan man njuta med gott samvete hela eftermiddagen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa