fredag 26 juli 2019

Rosa svartöga klär in olivkrukorna framför växthuset



Växterna flämtar i värmen

Puhh - det har verkligen varit varmt några dagar och värmen som sköljer över oss fortsätter än några dagar. Jag håller mig i skuggan och håller koll på plantorna i värmen - så fort någon ser ut att flämta lite extra stödvattnar jag så blommorna ska klara hettan samtidigt som jag lägger vattenflaskor på lager i kyl/frys att svalka mig själv med.




Rosa svartöga i olivkrukorna framför växthuset växer kolossalt just nu  - krukorna syns knappt under alla lianer som hon slänger ut och hon blommar oerhört kraftfullt.




Lång och intensiv blomning

Nu har jag stoppat ner extra blompinnar så nu hoppas jag att hon klättrar uppåt också. Varje dag (nästan) går jag rundor och plockar överblommat. Har nässelvatten på lut så snart ska hon få lite extra gödning så hon orkar blomma länge än. Det behöver nog grusnejlikan på trädgårdsbordet också för hon börjar bli brun - alltid lika svår att hålla vid liv hela sommaren.




Magisk fjärilsdans

Det har varit magiskt i trädgården i dag med alla fladdrande fjärilar, tror aldrig jag sett så många fjärilar i trädgården någon gång tidigare. Dom har lekt och visat upp sina danser och jag tror till och med dom smittade småfåglarna för dom började bete sig likadant - eller också ville dom göra mig uppmärksam på att vattnet i fågelbadet var slut.




Surr, surr, surr

Underbart med en levande trädgård. Jag har legat i skuggan med en bok och bara njutit av allt vackert dansande över lavendeln, ruinen och köksträdgården och känt mig så tacksam att de små liven vill komma och förgylla min trädgård. Surrandet i växthuset från hundratals små varelser låter som en hel orkester och i år kan vi verkligen inte klaga över att det är få insekter.




Hoppas fortfarande

Hoppas vi får njuta länge än av besöken i trädgårdarna. Det brukar dyka upp andra arter när solhattarna börjar blomma och dom är på gång nu även om många har försvunnit hos mig. Planterade barrotade gröna i början av sommaren men dom har inte visat sig än även om jag hoppas fortfarande.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Ååh,.. alltså vilka maffiga exemplar av rosa svartögat. Så fina!( Min som just börjat blomma...;).!) Så du vågar gödsla dem med nässelvatten, det har jag inte vågat, tänkt att det kanske är för kraftigt. Nu ska den nog få en dos!
    Skön helg i hettan!

    SvaraRadera
  2. Svartöga står redan uppskriven i min trädgårdsbok inför nästa sommar! Och kanske blir det en rosa, nu när jag ser din? Så ljuvlig!

    Fortsätt njut av fina, men onödigt varma dagar i din trädgård.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Du måtte ha magiska fingrar, allt blommar så frodigt och fint hos dig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Ohh så vackert! Trodde svartöga bara fanns i gult :) Ja du ser...den ska jag kolla efter!
    Varmt här med, håller mig i skuggan och dricker Resorb.
    Önskar dig en finfin lördag...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Du har det så fint hos dig och rosa Svartöga verkligen så fin roligt med en annan färg.Det är alltid trevligt med dessa Fjärilar som fladdrar förbi här har vi mest haft Nässelfjärilar den här sommaren men på försommaren så såg man en och annan ny variant.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Alltså.... Din trädgård!!!! Som en gudagåva!! Vilket jobb det är nerlagt, och vilket jobb du lägger ner!!! Magiskt!!🌼🌾💖
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  7. Så fina dessa rosa svartögon. Var kan jag finna fröer i butik?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa