måndag 15 juli 2019

Nu klättrar den igen - Sweet Summer Love



Klär in hela gaveln

Som en stor grön vägg tornar den upp sig på ena gaveln i växthuset - klematisen Sweet Summer Love. Är lika överraskad varje år hur mycket den drar iväg och klär in stegen så den knappt syns.




Hundratals små violetta blommor

Klipper ner den till ca 50 cm varje vår och nu svarar den med hundratals små violetta blommor som blommar ända till oktober. I år har jag med makens hjälp bundit upp den ordentligt - den har annars en tendens att bre ut sig över hela gaveln och bli helt ostyrig.




Varför - varför inte ?

Andra planterar vinrankor i sitt växthus - jag planterar klematis. Varför ? ja det kan man fråga sig - har faktiskt inget bra svar på det. Tänkte plantera ett Blåregn först innan jag insåg att rotsystemet kunde bli hur stort som helst. Och just då kom denna klematis i min väg och så blev det den i stället.





Sitter under grönskan

Det är som att sitta under en djungel när man slår sig ner i däckstolen som står i hörnet på gaveln. Här sitter man dold för världen och det är mitt absoluta favoritställe i växthuset. Här läser jag och löser korsord och slumrar till efter jobbet. Eller bara sitter och tittar upp i himlen och följer fåglarnas väg över skyn. Filosoferar och dagdrömmer.




Behålla semesterfeelingen

I går var det ett fantastiskt väder här och större delen av dagen tillbringades i trädgården, från dagens långfrukost i växthuset, lunch på soldränkt uteplats till lyssnande i sköna solstolen av Sommar i ruinen. Vi brukar ta ut CD-spelaren från växthuset till skuggan i ruinen och samtidigt kan jag röja lite i rosenhäcken. Att sitta still i solstolen i en och halv timme har jag svårt för - gör gärna lite nytta medan jag lyssnar.

I dag vräker regnet ner och det känns som höst - dessutom är det första jobbdagen efter semestern. Är så tacksam för gårdagen och dagen innan som också var fantastisk. Nu gäller det att behålla semesterfeelingen in i vardagen igen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa