tisdag 30 juli 2019

Kär i gul Höstöga och ibland bara vet man



Ibland bara vet man

Tänk att den gamla loppade kopparkannan blev precis som jag tänkt mig med en ljusinsats med ett ljus i. Den här kommer jag att använda mycket har jag en känsla av. Ibland bara vet man när man ramlar över saker på loppis - DEN skall jag ha. Eller hur Fröken Grön ?




Har blivit kräsen med åren

Nu för tiden är jag en kräsen loppisfyndare. Saken måste vara ABSOLUT rätt innan den blir insläppt hos mig och passa in i den miljö jag byggt upp och skapat i växthus och trädgård. Och den här kannan är en sådan sak. Ett fynd för 60 kr. Jag älskar den.




Omfamnar allt i sin väg

Något annat jag också älskar är de nyinköpta perennerna till rostiga rosenrabatten. Den skira Höstöga som väver sig in med sitt rena växtsätt är helt enkelt underbar. Allra helst den gula. Den röda har ett mer upprätt växtsätt och väver inte så mycket. Medan den gula omfamnar allt i sin väg.




Vart tog regnet vägen?

Här har grävts i timmar i rostiga rosenrabatten och hittills har jag lyckats få ner 7 perenner av 10 inköpta. Bra jobbat för att vara mig. Det kom inte så mycket regn i natt och morse som jag hoppats på och som väderleksrapporten hintat om. Fick vara flitig med vattenslangen i stället och gräva i omgångar.




Ståtlig i bakgrunden

Nu blommar den uppdragna jätteverbenan överallt i trädgården och lockar till sig humlor och fjärilar. Den fyller ut så bra i bakkanten till rabatten och väver på sitt sätt.




Avancerad sommar

Tänk att sommaren har avancerat så snabbt att man kan tända ljus på kvällen, så oerhört snabbt det har gått. Snart väntar augusti med sina mörka kvällar, känns faktiskt mysigt på något sätt. Och då blir det lättare och lättare att gräva i tung lerjord för fler gula höstöga kommer det att bli i rostiga rosenrabatten. Är man kär så är man.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Underbara bilder Isa! Och din kopparkanna/ljusstake är magnifik!! Hoppas jag hittar nåt jag bara VET är rätt, när jag idag åker till Orsa och Hansjö handel. Där i ladorna gäller det att hålla hårt i portmonän!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Mycket fin kopparkanna! Den passar ju perfekt i din fina miljö! Ja, visst börjar man vilja tända lite ljus nu om kvällarna. Älskar levande ljus i trädgården i skymningen varma sommarkvällar.

    Ha det bra! Kram //
    AH

    SvaraRadera
  3. Stwsrzasz niepowtarzalny klimat. Jedynie wzdycham, gdyż nie mam szans, żeby ten czar powielić.
    Pozdrawiam serdecznie.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa