måndag 8 juli 2019

I min trädgård kan jag andas och bottna - djupt i myllan



Min plats på jorden

Njuter av semesterlata dagar och gör så lite som möjligt även om jag njöt extra mycket av att få gå loss i trädgården efter en veckas bortovaro. Då kan jag gå från 0 till 100 på ett ögonblick. Rosorna som behövde ansas av överblommat klipptes fram där nya knoppar redan var på gång och jag kände för varje bortklippt klase med skrumpna kronblad att det här - det är min plats på jorden. Här kan jag andas och bottna, djupt i myllan och bara vara mig själv.




Tackar mina omsorger

Är så tacksam att jag har en alldeles egen plätt på jorden där jag kan skapa precis som jag vill och som tacksamt omfamnar mig varje gång jag kliver in i trädgården. Som tackar mina omsorger med att växa sig stor, grönskande och blomstrande. Som den nya solrosen i köksträdgårdens största zinkbalja. Ms Mars.




Tur att jag drog upp plantor

Första gången jag har solrosor i köksträdgården och Ms Mars drog jag upp inne under våren och planterade ut färdiga plantor vilket var tur för de andra fröerna jag sått i lådor i köksträdgården har inte alls velat ta sig och växa.




Alla ser olika ut

Alla blommorna ser lite olika ut och skimrar så vackert i vinrött och gula nyanser. Jag drog även upp högre solrosor och planterade ut i degtrågen i köksträdgården där vissa tagit sig väldigt bra och andra lite sämre beroende på läge och utplanteringstid. En del plantor kom nog sent i jorden. Är så glad att jag försådde så det kommer jag garanterat att göra nästa år igen.




Tar dagarna med ro

Det är så skönt att ta dagarna som de kommer, sova ut, äta långfrukost och ibland tima lunchen till dagens sommarprat som varit ovanligt BRA i år. Har blivit djupt berörd, skrattat högt och gråtit till flera av sommarpratarna och helst skall sommarpratet avnjutas i bil på väg genom Sveriges vackra landskap där gula rapsåkrar, tät granskog och svart/vita kossor flimrar förbi utanför bilrutan medan signaturmelodin drar igång på bilradion och letar sig in minneskanalerna i hjärnbarken. 




Otroligt BRA blandning i år

Jonas Gardells fantastiska sommarprat tog oss en bra bit på väg hem från Österlen till Örebro i går. Carin Rodebjer gjorde att vi aldrig ville lämna bilen utan lyssna klart till en brinnande designers livsresa och Magnus Ranstorp förde oss till spännande världar vi bara sett på film. Visst är det en otrolig BRA blandning på sommarpratarna i år ?




Fortsätta njuta

Nu skall jag fortsätta att göra så lite som möjligt (utom möjligen när jag kliver ut i trädgården - då är den föresatsen som bortblåst) och njuta av lediga dagar. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Att känna att man har sin egen alldeles egna vrå på jorden är fantastiskt fint. Och att välja hur jag vill fylla mina dagar... :) Solrosor är så överdådiga i sin enkelhet på något vis och din sort var så vacker i sin färgkombination.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Men ååh... SÅ snygg den är Mrs Mars solrosen i zinkbaljan! Jag försådde mina inne också, men alldeles för sent, så nu är de är så små ännu. Jag trodde de skulle ränna iväg hastigt, men icke..! Hoppas de åtminstone hinner blomma senare i höst! Häftigt att färgerna varierar hos varje blomma. Njut av semestern, det gör jag också, även om vi här har bara runt 15 grader!

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Vilken vacker solros, jag har flera fröpåsar, men de blev inte sådda, nu får jag hoppas det blir lite blommor på dem som fåglarna sått lite här och där.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Solrosor är väl sommar...jättefin färg du har! Näe jag lyckades inte med min frösådd i år, blidde ingenting. Jag ligger lågt med trädgården i år, väntar på växthus och nya idéer :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa