onsdag 22 maj 2019

Heldag på Waldemarsudde och Rosendals trädgårdar



På rymmen

Gårdagens tripp till Waldemarsudde och Rosendals trädgårdar var väldigt trevlig och det kändes som jag var på rymmen från jobbet där jag satt i bussen på väg mot Stockholm. En ledig dag så där mitt i veckan tillhör inte vanligheterna och inte bussresa med så trevligt innehåll heller för den delen. Härlig frihetskänsla att bara vara och tanka konst, blommor och glada skratt  - tror absolut det blir fler gånger för det här gav mersmak !




Lite känslig och vill "gå in i" en tavla

Vi var lite försenade med bussen och hamnade direkt vi klev in på Waldemarsudde i en konstföreläsning om konstnärerna som bildade konstkolonin i Grez-sor-Loing i slutet av 1800-talet och vi följde sedan deras konst genom museet. Temat var konst och relationer och vi fick bl.a. höra om Karin Bergöös och Carl Larssons förlovning på bron i Grez-sor-Ling.

Tyvärr ekade mikrofonen och andra besökares sorl störde lite ibland, men kanske var det bara jag som uppfattade det eftersom jag är så känslig för ljud. Jag saknade lite att gå runt i mina egna tankar och möta konsten i närbild - att bara sätta sig på en bänk i tystnad och "gå in i" en tavla är magiskt. Det är så konst skall upplevas tycker jag.




Färgsprakande eldorado

På nästa våning fanns en helt annan konstutställning. Med helt annorlunda konst mot på nedervåningen. Man möttes av ett färgsprakande eldorado som pulserade av liv och energi. Väldigt härligt. Konstnär Björn Wessman.




Lika vackert som konsten

Det är alltid så vackra blomsteruppsättningar  på Waldemarsudde - dom är så skickliga att komponera färg, form och uttryck. Minst lika vackert som konsten. Lite spretigt, enkelt och vilt i olika sorters glasvaser och karaffer.




Enkelt och raffinerat

I fönsternischen i trapphuset upp till Prinsens kök spretade dessa vackra tulpaner i sällskap med rabarberblad. Enkelt och raffinerat.

I Prinsens kök intog vi (jag och min trevliga väninna K) en väldigt vacker och god tallrik paté med hallonmarmelad och minigurkor under alltid lika trivsamt samtal när vi väl hamnade där. Efter flera misslyckade försök med hissen som bara gick en våning där man fick hålla in knappen hela tiden fick det bli lite trapptrampande i stället.




Så vackra pelargonbord

Blomborden fyllda med vackra pelargoner i stora salongen är helt fantastiska och väldigt svårfotade. I museeshopen hittade jag sedan sticklingar från pelargonerna som raskt fick följa med hem - klart att man som pelargonnörd vill ha en pelargon från Waldemarsudde.




Tiden försvann

Trots att vi hade flera timmar på Waldemarsudde så flög tiden iväg och vi hann knappt ut i den makalösa trädgården innan det var dags för avfärd till Rosendals trädgårdar som ligger alldeles i närheten.




Omöjligt uppdrag ?

Med den perfekt skötta trädgården på Waldemarsudde på näthinnan möttes vi några minuter senare av överväxta odlingar på Rosendal. Tre medarbetare slet i ett hörn av den stora ytan med att få bort allt ogräs som fullständigt hade invaderat odlingarna - hur dom skall få någon ordning på det där övergår mitt förstånd.




KÄR

Desto mer välskött var plantbod, café och butik och deras områden. Här hittade jag en ljuvlig växt som jag inte stött på tidigare och blev helt kär.




Fanns bara i gult

Helt underbar färg på kronbladen och dess rufsiga lite yrvakna utseende går rakt in i hjärtat. Tyvärr fanns den inte i den här färgen utan bara i gult som tyvärr inte alls talade till mig. Så det blev inget inköp.




Trädgårdsnejlikrot

Den här godingen skall jag hålla utkik efter i sommar - synd att den blommar så kort period bara. Men ibland kan det också räcka väldigt långt. Man får njuta närvarande.

Fulltankad landade jag hemma vid 20-tiden efter en väldigt trivsam hemfärd. Hamnade bredvid en trevlig medresenär som jag inte alls kände sedan tidigare (och fortfarande vet jag inte vad hon heter). Vår benägenhet för åksjuka gjorde att vi fick plats längst fram i bussen. Vi pratade och skrattade nästan hela bussresan och hann avhandla både Camilla Läckbergs nya bok, ugglemöte och konsten att komma av eller på ett tåg i tid (och massor av andra ämnen).

Om du bor i närheten av Örebro och vill "rymma från jobbet" en heldag kan jag rekommendera Koboltresors resa till Tage Andersen och Gunillaberg den 18 juni.   Åkte på den resan redan 2011 och det var en väldigt trevlig dag på en fantastisk plats - kan tänka mig att trädgården utvecklats massor sedan dess.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Nejlikrot är en trevlig perenn. Hade ett exemplar av just "Mai Tai" men just den gick tyvärr i mycket gulare ton än vad det angavs. Sen hittade jag en annan sort "Flames of Passion" som går mera i aprikos rosaröd någonting. Den är jättefin i färgen och har nu vuxit till en rätt så stor tuva .
    Hoppas du hittar några i sommar!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. De gånger jag varit till Valdemarsudde har varje gång tagit andan ur mig. Jag ser att det är lika fint arrangerat nu. Älskar det spretiga ojämna som blir så hisnande vackert. Förstår att du är lyrisk. Rosendal därpå, en annan del av en upplevelse, lite mer robust och folkligt. Men med mycket gott för magen.

    Ha en härlig helregnig dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder och vad fint du gjort med många mindre vaser i olika former. Vi flyttade till lägenhet förra året så jag har ingen direkt trädgård längre, får pyssla med andra blomster istället.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa