lördag 11 maj 2019

Hon kom, sågs och försvann



Lite lugnare och mer harmoniskt

Nu har hon blommat över den oinbjudna orangeröda gästtulpanen (som skulle vara rosa) som invaderade rostiga rosrabatten för några veckor sedan. Det gick fort i värmen som då rådde och sedan kom blåsten och gjorde resten. Hon kom, sågs och försvann och jag måste erkänna att jag trivs lite bättre med den pastelliga färgskalan som nu råder - det känns lite lugnare och mer harmoniskt.





Klippte ner de sista häromdagen så nu är hon ett minne blott till nästa år om hon behagar dyka upp igen.




Mer i min stil

De här fransiga rosa exemplaren Dallas är helt i min stil som jag nog skall komplettera upp med i höst tillsammans med en annan skönhet som fladdrade förbi i flödet på facebook, La Belle Epoque - supervacker dubbel skönhet i "rätt" färg. Är så känslig för starka färger. Finstämt och lugnt passar min HSP-personlighet bättre.




Beställde lilamelerade

I en annan del av trädgården, i perennarabatten har det varit tulpaner på gång ett tag - den ligger inte i söderläge så det har tagit lite längre tid för tulpanerna att utvecklas där. I dag har dom börjat slå ut och jag känner liksom inte riktigt igen dom - har jag verkligen köpt dom där. Det har jag inte heller - jag har köpt lilamelerade Shirley. Dom här är något annat. Suck.


Bild från odla.nu

Fick den tvåfärgade

Så här skulle den se ut enligt produktbilden. Tyckte färgen var ljuvlig och den skulle passa så bra just där jag satt dom i små grupper efter kanten bland jättedaggkåpan. Googlar jag på den så ser jag att den finns även som tvåfärgad och att det är tydligen den jag fått. Gör ett nytt försök i höst och och är mer uppmärksam så jag verkligen får den lilafärgade.




Tips mottages tacksamt

Jag vet att det är flera bloggare som beställer sina tulpanlökar direkt från Holland eller annan grossist. Tips på bra leverantör mottages tacksamt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Det kom upp 2 röda tulpaner i trädgården! Endast! Var är de andra tro??
    Jag ska sätta massor av lökar i höst :)
    Ha en finfin söndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Det är tråkigt när man inte får det man beställt, har försökt få en vit vallmo länge, men det blir orangefärgade, nu har jag köpt en vackert rödlila, får se vad det blir. Köpte mina lökar från Peter Nyssen Ltd i England förra hösten. Hittills har jag bara goda erfarenheter, jag har fått det jag beställde och lökarna var av god kvalitet.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa