tisdag 14 maj 2019

Frankrikelängtan, gyllenlack och lugn meditationsstund



Hög tid att komma ut

Nu fick penséekrukorna flytta ut från växthuset för nu tyckte jag att det var dags för pelargonerna att få flytta in. Den här kalla våren har jag inte vågat flytta ut alla och allra helst inte på fönsterbrädorna närmast fönstren där normalt alla sticklingar huserar. Så det var hög tid för penséerna att få komma ut och egentligen har dom ju tålt kylan som varit men av någon anledning blev dom kvar - tills nu.




Gyllenlack är förutom att vara vacker och dofta gott en riktig insektsmagnet så nu hoppas jag att humlorna hittar hit för att tanka lite näring. Välkomna att kliva på !




I miss you Frankrike

Kommer ihåg förra årets Frankrikeresa i maj där alla planteringar runt om i staden Angers (som vi brukar besöka eftersom en av sönerna bor där) vimlade av gyllenlack och inte en enda insekt såg jag vilket var oroväckande. Däremot massor av fjärilar. I år blev det ingen Frankrikeresa och jag saknar det enormt. Älskar den avslappnade livsstilen,  den härliga stressfria atmosfären och den goda maten.




Efterlängtat fynd

Och den gemytliga antikmarknaden första söndagen i varje månad som vi alltid lyckats pricka in. Gjort många fina fynd där som kröntes av de antika fönsterluckorna. Ett efterlängtat fynd som skall få en ny plats i sommar i trädgården tillsammans med mängder av solrosor i olika storlekar. Lite Frankrikefeeling på hemmaplan att njuta av. Det gäller att skapa små oaser i trädgården som tillsammans sätter stämningen man vill ha.




Meditationsstund

Penséekrukorna fick sig en välbehövlig klippning av överblommat när dom flyttat ut - glömde liksom bort det när de stod i växthuset så nu hoppas jag dom håller ett tag till. Annars uppskattar jag ansningsrundorna enormt varje dag och njuter av dom som en meditationsstund. Oavsett om det är pelargoner, penséer eller rosor. 




Idag blev det bara en kort stund i korgstolen i ruinen. Fortfarande är vindarna kyliga och solen var inte så frikostig med sina värmande strålar. Hoppas verkligen att det blir varmare nu så man kan njuta. 




Har ingen lust

Jag skulle egentligen fortsätta trimma under häcken och lite andra ställen i trädgården men jag hade ingen lust. Det får bli en annan dag. Ogräset springer inte bort. Idag fotar jag lite istället och bara är. Ibland är det viktigare att stanna upp och filosofera utan att vara i görandet och bara njuta av ett litet ljuvligt penséeansikte. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa 

5 kommentarer:

  1. Förstår att du saknar Frankrike med de fynd du gjort där. I år ska jag försöka få tag på gyllenlack allt som lockar till sig fjärilar och humlor är bra.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Du har det så fint. Lyckades hitta gyllenlack på min senaste tripp till Åsby, ser också att en från förra året har övervintrat. Nu har värmen kommit tillbaka, härligt.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Men åååh så himla fint och mysigt du har i din trädgård, jag älskar ALLT! Din blogg är verkligen en inspirationskälla.
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  4. Gyllenlack har jag i växthuset just för deras underbara doft. När man går förbi v.huset så sprider sig en doft ut i trädgården genom nätdörren. Härligt!
    TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder och en underbar text...nä ogräset springer inte direkt iväg! Jag försöker bara njuta av allt nu, allt det vackra...
    Kram från ön och Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa