måndag 20 maj 2019

En skön eftermiddag i köksträdgården



Trädgårdens välgörande krafter

I dag efter jobbet tog jag mig an köksträdgården. Egentligen var jag jättetrött och vacklade ut efter lunchen och förmiddagens jobb och tänkte mig en tupplur i däckstolen men så fort jag kliver ut i trädgården så händer något konstigt med mig. Både trötthet och värk liksom försvinner och i stället fylls jag med ny energi och stiger in i trädgårdens välgörande atmosfär som är som medicin. Helt fantastiskt. Naturens läkande krafter slår till och omfamnar både kropp och själ.




Arbete pågår

Här har fyllts på med kogödsel i degtrågen och rensats ogräs medan fåglarna kvittrat runt och solen tittat fram och värmt så jag fick lov att avbryta och byta till lite mer sommarsvala kläder. Jag har dragit fram det gröna trädgårdsbordet och rensat bakom (vilket säkert var flera år sedan jag gjorde av döma av allt jag hittade där). Trots markduk får en del ogräs fäste och dessutom hoppar gärna både smultron och jordgubbar ur sina lådor och föredrar markläge istället.




Flyttats tillbaks

Avhopparna fick vackert flytta in igen i smultrontornet i ena hörnet av köksträdgården. Den står lite inklämd så den är lite svår att fota. Nu bytte jag jord och planterade om hela skapelsen så nu hoppas jag den levererar ljuvliga smultron i sommar. Precis på lagom höjd för små barnbarns fingrar.




Invaderar köksträdgården

Min vana trogen sjönk jag ner i den sköna trädgårdsstolen emellanåt för att hämta andan och pusta ut. Dessutom kvittrade småfåglarna frenetiskt från pallkrageväggen och ville komma åt fågelbadet - jag fick diskret avlägsna mig en liten stund då och då så dom små fick skvätta runt en stund. Dom är vana att få ha köksträdgården ifred eftersom jag alltid brukar hamna där sist på våren när allt skall ställas i ordning.




Krasselåda

Den gamla förbandslådan jag fyndat på loppis som stått ute i ur och skur i flera år fick nu äntligen flytta in på allvar. I lådan planterade jag krasse som jag hoppas skall välla vackert över kanten och nästan dölja lådan. I zinkhinken huserar en klockranka som skall täcka in pallkrageväggen.




Solrosdröm

I degtråget närmast pallkrageväggen sådde jag den vackra solrosen Valentine som blir hög och grenar ut sig direkt från marken. Drömmer om massor av solrosor i köksträdgården i sommar och ett gäng står också på tillväxt i växthuset. Det skall vara som att kliva in i ett solrosmoln när man kliver i köksträdgården!




Arbete idag - njutning i morgon

Hittade några avbrutna tulpaner i perennrabatten som tillsammans med några avklippta fick flytta in i en loppad soppterrin. Det blev som ett litet smycke i trädgården som lyste upp.

Tiden försvann där ute i köksträdgården och nu är det dags att vila kroppen. I morgon väntar en dagsresa jag sett fram emot hela våren nämligen vernissage på Waldemarsudde och avslutning på Rosendahls Trädgårdar. Älskar Waldemarsudde så i morgon skall jag bara njuta !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Å, vad allt låter trevligt, både pyssel och resa. Känner precis igen känslan från dödstrött, till att krama ur kroppen det sista i trädgården, men på en punkt är vi väldigt olika... jag började med grönsakerna och har rabatterna kvar. Det har varit en härlig dag.
    Ha det så kul i Staden
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Trädgårdslivet är verkligen en lisa för själen. Det är ju bevisat att den läker också. Så skönt för dig att så påtagligt känna det!
    Åh vad jag avundas dig den resan! Kollade länken... njut av upplevelsen min vän!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jag njuter av varje bild :) Så härligt i din trädgård nu...har du några bra tips på bra och fina solrosor? Jag lyckas aldrig med dom!
    Ha nu en härlig resa och njut av dagen Isa...
    Kram från ön och Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa