tisdag 6 juni 2023

Säg vem som vackrast i trädgården är !

 

Vacker nykomling

Den vackraste godingen i trädgården just nu är en nykomling som jag drog upp från frö förra året och som nu blommar för första gången. Eftersom mitt minne är bra men kort var jag tvungen att gå in på listorna över vintersådder förra året och lokalisera vem hon kunde vara.  




Kommer bli så fin i buketter

Det bästa med den här damen är att hon är en perenn och kommer tillbaka varje år. Hade två plantor i långa perennarabatten och två i ett av degtrågen i Blomstergården som jag snabbt flyttade så alla damerna står tillsammans. 

Hon har flockblommande blommor vilket jag tydligen snöat in på då jag har flera andra sorter också som slöjsiljan och blomstermoroten Dara. Stor Bockrot Pimpinella Major har en härlig rosa ton som kommer bli så fin i sommarens buketter. 



Några överlevde

Förra året drog jag också upp massor med plantor av borstnejlika som det var meningen att jag skulle plantera ut när hösten kom. En skada kom emellan och plantorna blev kvar i sin zinkbalja under vintern - några få har klarat sig som jag hoppas ska komma igång att blomma i år. 

I den lilla zinkbaljan på bordet sådde jag silverrisp som jag tänkte skulle fylla ut så bra i buketter men den blev bara en bladrosett förra året som såg jättekonstig ut så jag funderade om jag fått fel fröer. 



Är det silverrisp eller något annat ?

Dom har överlevt vintern i zinkbaljan så det skall bli jättespännande att se om det kommer några blommor och i så fall vad för bladen får jag inte riktigt ihop med silverrips, men jag kan ha fel.  Hon skall också vara perenn och är det silverrisp skulle hon passa bra i den liggande korgen i långa perennrabatten. Några plantor får nog flytta in där och sedan hoppas jag på lila skira skyar. 




Alla överlevde

Utplantering av årets sådder pågår för fullt i Blomstergården och som utfyllnad i rabatterna nu när värsta risken för nattfrost är över. Här är det Zinnian Elegans som tillsammans med Jungfruhirs Fontaine fått fylla en pallkrage i Blomstergården. Tänk att ingen av plantorna dog under uppdragningsfasen så nu hoppas jag att alla växer på sig och blommar i sommar. 




Varmt aprikos till äppelblom

Rosenskära är en favorit och här är det sorten Apricotta där färgerna skiftar från varmt aprikos till äppelblom och gräddrosa. I den här zinkbaljan får hon sällskap av svartkål och i en annan låda av Tandpetarsilja. 



Många som skall planteras ut nu

Och här har vi henne - Tandpetarsiljan. I den stora zinkbaljan får hon trängas med dahlian Café au lait och Slöjsilja. Drog upp över 200 plantor så det är en del som skall planteras ut nu - har även ett gäng som skall direktsås men vi får väl se vad jag får plats med. 

Gör som vanligt - lite i taget. Kroppen får bestämma takten och de varma dagarna har fått en siestatakt - under eftermiddagarna då vilar jag, men är desto morgonpigg. Inte ovanligt att jag är i trädgården vid 05.30-tiden på morgonen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - härlig nationaldag !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Det er litt vanskelig å plukke ut en plante som er den vakreste av alle. Det er så mange av dem! Når jeg var i botanisk hage oppdaget jeg at noen var veldig flotte, men de luktet rett og slett vondt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Favoriterna varierar över tid - det kommer ständigt nya vackra blommor som är vackrast just då !
      Härlig tid vi har framför oss !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Åhh den var verkligen fin! Stor bockrot, det ska jag lägga på minnet!
    Sån grönska du har redan i din trädgård. Här börjar torkan ge gräsmattan en gul ton och i växthuset är det 100 grader! Stackars mina tomatplantor!
    Nåväl, alltid lika kul att kika in till dig Isa...
    Kram från ett hett Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Den skall blomma från maj-september så det är en riktig långblommare.
      Stackars tomatplantor, hoppas det går att rädda dom !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej Isa!
    Har precis igår planterat ut mina rosenskära, har också den härliga Apricotta, och Double click. Zinniorna brukar gro fint, har dem kvar och en hel del annat att placera ut. Glömde så morotsblomma men såg att den kommer upp i en rabatt. Bockroten är riktigt fin.
    Ha det gott!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Åhh - Double click har jag fröer till men inte fått dom i jorden, får titta på bilder hos dig sen. Härligt med blomster som kommer tillbaka - har också Dara i rabatterna.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa