onsdag 21 juni 2023

Vildvackra rabatten gör skäl för namnet

 

Växer okontrollerat

Den vildvackra rabatten efter staketet på framsidan växer helt okontrollerat just nu i värmen. Kantnepetan har nästan blommat över och breder helt ogenerat ut sig in bland funkians grönvita blad. Stäppsalvian är lika hög som staketet och ser inte ut att nöja sig utan fortsätter sin färd mot himmelska höjder. 




Bidrar både med form och utseende

Hostorna fick flytta med in i vildvackra rabatten från rabatten runt huset när allt skulle flyttas eller ges bort. Jag ville ha en vit/grön rabatt men släppte sedan även in lila toner för att få mer liv i rabatten. Nu är jag så glad över hostorna som bidrar så mycket både med sin form, färg och utseende. 



Den skall bli riktigt buskig

Planterade Vitpytta Marshmallow i höstas och dom kom tillbaka men är inte ett dugg "buskiga" utan mer som en stjälk med en blomma på toppen. Värmen har nog tagit hårt på de nyplanterade och jag har försökt att vattna. Hoppas ändå att dom skall ta sig och leverera. 




Dubbel skönhet

Hade Vitpytta i min första trädgård någon gång i slutet av 80-talet och gillar den. Den här varianten är en dubbel skönhet som skall bli riktigt buskig.  Visst är blommorna fantastiskt vackra ! 



Lyser upp hela rabatten

Austinrosen Claire som jag klippte ner helt i våras har nu tagit sig och levererar knoppar i höjd med den rostiga stolen i vildvackra rabatten. Hon lyser upp hela rabatten när hon blommar - vilket jag verkligen ser fram mot. 




Försvinner nästan i växtlighet

Den gamla damcykeln försvinner nästan i växtlighet och där bakom har jag tappat kontrollen totalt  - där frodas nässlor och allehanda högväxta ogräs tillsammans med Claire. Hoppas hon är stark nog att ta sig igenom och sträcka upp sina knoppar. Kanske får jag ett ryck nu när det regnar att rensa där - under hettans starka strålar har det varit helt uteslutet. Min devis är ju "Lite i taget" så kommer man igenom till slut. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa