tisdag 27 juni 2023

Piontider, skön däckstol och Ljuvliga Sarah Bernhardt

 

Här vilar jag

Det här är mitt nya favoritställe att hänga på mellan allt trädgårderande. Det är den gamla loppade däckstolen från växthuset - den är så himla skön att vila i och ligga och läsa. Nu placerad på uteplatsen på baksidan när växthuset är tömt och under reparation. Den qviltade pläden har blivit solblekt efter alla år i solskenet i växthuset och under årets semester blir det skattjakt på en ny. Dags för en helt nytt mönster. Lite nytt måste tillföras till det "nya" växthuset. 




Tidigblommande i år

I fjol blommade pionerna först i början av juli - i år har värmen gjort att pionerna började blomma precis före midsommar. Och nu är dom nästan överblommade - så fort det går.




Intensiva bin på jakt

De öppna pionerna gillas starkt av de små bina som ivrigt söker efter nektar. Det är fascinerande att följa deras framfart  - det går verkligen undan där nere i blommans innersta. 





Ljuvlig i buketter

Sarah Bernhardt är ju helt ljuvlig med sin yvighet i alla skira kronbladen och passar så bra att vara primadonnan i buketter. Även om hon inte står sig så länge i buketterna. Man kanske ska plocka en blomma som är på väg att slå ut men här slog nästan alla ut samtidigt. 



Piontid - en fantastisk tid

Piontid är en fantastisk tid i trädgården och i år är jag så glad att jag verkligen hinner uppleva den, Ifjol var jag bortrest flera veckor och gick miste om den. 



Regn  - jippie !

Idag har dom lovat regn vid lunchtid och det märks i luften - mulet och kvavt. Hoppas det blir ett fint regn som håller på en stund istället för slagregn som inte gör någon nytta. Kanske hinner jag ut en stund i däckstolen med en bok - har laddat upp med en packe pocket inför sommarens lata dagar. Efter en intensiv vår/försommar i trädgården skall det bli så skönt.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt at dette er ditt favorittsted, det er nydelig.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Sarah är min favorit, tyvärr blommar hon snabbt över i värmen. Men det finns några blommor kvar som jag kan gå och dofta på. Vet du vad din röda pion heter? Den ser liknande ut som den jag har efter min Farmor. Skönt med en härlig däckstol att njuta i. Vi har plockat fram hammocken som inte varit ihopmonterad på några år. Skönt att sitta i den i skuggan.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa