lördag 1 augusti 2020

Rostigt och patinerat loppisfynd hittar hem



Annorlunda loppis

Efter att bara ha rört mig mellan jobbet och hemmet under veckan var det väldigt trevligt med en liten turné idag tillsammans med maken. Efter att hängt på låset kl. 10 nere på stan och strosat runt i olika butiker i lugn och ro hamnade vi så småningom hos "Fyra systrar" i Mullhyttan

Ett annorlunda loppis som alltid har roliga saker med kvalité och egengjorda prylar av återbruk. I ett av uthusen fanns ett par vackra fönsterluckor som bara stod där och väntade på att landa hemma i trädgården




Ibland har man tur

Älskar de rostiga beslagen med både patina och själ. Det var tur att ägaren inte hunnit måla dom svarta som hon tänkt. Ibland ska man ha tur. Hittade ett rustikt bord också som hade passat som planteringsbord men det var tyvärr inte till salu men är ganska nöjd ändå.

Fönsterluckorna fick flytta in ovanför skrivbordet i växthuset på prov och sedan får vi se om dom dyker upp någon annanstans i trädgården så småningom.




Dahliorna är på gång

Dahliorna Stolze von Berlin har börjat blomma och har massor med knoppar - nu fick dom flytta in i växthuset ett tag och få lite draghjälp med att slå ut knopparna. Första gången jag har pompomdahlior så det skall bli roligt att se om dom blir som på bilderna när dom är helt utslagna.




Mångårig vän

Min älskade madonna sedan många år hänger fortfarande med även om hon är lite skamfilad runt fötterna men det syns ju inte när hon står omgiven av pelargondamerna i växthuset.




Älskar tidiga morgnar

Gillar att det finns så många olika sorters pelargoner och under tidiga morgonen när jag tassade ut gick jag igenom alla pelargoner i växthuset, klippte bort överblommat och torkade blomblad medan solen gick upp. Älskar att vara ute i trädgården vid 06.00-tiden på morgnarna - det är magiskt i naturen vid den tiden, man äger världen och allt är så tyst.




En bit i taget och vila dessemellan

Jag skulle kunna vara ute hela dagarna och klippa bort överblommat i rabatterna nu men tar en stund i taget i takt med ork och energinivå. Tänkte i mitt stilla sinne idag - undrar hur trädgården skulle se om den fick växa helt fritt en hel sommar? Hur snabbt det skulle gå innan den blev helt vildvuxen.

Härlig och skön kväll med grillad fläskfilé och tomatsallad att njuta av på uteplatsen och sedan klippte jag lite till i rabatterna. Kantnepetan har börjat komma med ny växtlighet och det gamla behöver klippas bort - en liten bit i taget.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Underbart fynd. Tur att de hamnade hos dig och får vara kuliss i din vackra trädgård!

    Njut vidare och ta hand om dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Åhh så fint! Ja ibland ska man ha tur. Vilka pelargoner, man dånar nästan. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Så himla fina! Såna loppisar hittar man inte på Öland :) Nåja, den där tanken har slagit mig också! HUR skulle det se ut??? Vildvuxet överallt. Ogräs och syrenskott överallt...puh!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Vilken tur du hade som "fick" fönsterluckorna. Roligt när man hamnar på fina loppisar. Du undrar hur trädgården skulle se ut om man inte höll efter den. Vi lämnade vår trädgård 10 dagar i början av juli - det var bara att ta fram stooora sekatören och skottkärran. Det är ett ständigt pågående arbete att fixa i trädgården men jag är så glad åt min lilla trädgård. Så fin färg på dina Dahlior. Provar den blomman för första gången i år men kommer de att hinna slå ut?

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa