torsdag 30 juli 2020

Nästa år DÅ vill jag ha överdåd bara till plock



Insikten landade och slog rot

Plötsligt visste jag precis - insikten bara dånade ner från hjärnan till hjärtat, la sig där och vägrade flytta sig en endaste millimeter. Den hade kommit för att stanna, slagit rot och började blomma i samma sekund den landade. Så självklar. Så självlysande. Så feelgood. Den uppfyllde hela mitt inre, min själ och mitt sinne. 




Jag ska bli blomsterbonde

Frågan jag ställt till mig själv var att vad vill jag ha min trädgård till i framtiden och plötsligt så uppenbarade sig svaret. Jag ska bli blomsterbonde när jag blir passionär. Ja, inte en som säljer blommor utan en som är självförsörjande på egna snittblommor för jag mår aldrig så bra som när jag får strosa runt i trädgården och plocka ihop ett fång egenodlat och arrangera i vas.




Vill ha överdåd till plock

Varje år vid den här tiden saknar jag blommor att plocka till plock i trädgården - även om det går att få ihop några buketter om man anstränger sig. Men jag vill inte anstränga mig. Jag vill gå genom min köksträdgården i en skog av snittblommor och bara kunna klippa hur mycket som helst till stora vilda buketter och frossa varje dag. Det är min framtidsvision. Skall börja redan i höst - det finns många sorter man kan höstså så har man det klart till våren. 




Dahliorna får nog flera lådor

Visst har jag massor av blommor i trädgården men dom kan jag inte plocka så mycket som jag skulle vilja av. Dahliorna har jag satt i hinkar och de stora olivkrukorna - dom är på gång men i inte den mängd jag skulle vilja ha för ett överflöd. Nästa år kommer alla lådorna i köksträdgården att digna av snittblommor - känns lyxigt bara att tänka på. Dahliorna får nog två lådor för det är den här tiden man skulle vilja frossa i dom.




Rufsig bukett

Till dagens bukett klippte jag av en del överblommade och blommande blomstermorot Dara, tandpetarsilja som fick en chock och hängde som en trasa men den kanske rätade upp sig när den hämtat sig, jätteverbena, vädd, klematisstänglar, lite gräs, vallmokapslar och blommande basilika.




Jordgubbarna får flytta ut

Blomstermoroten Dara har jag mängder av i rostiga rosenrabatten som kommit tillbaka från i fjol och dom är så himla fina i buketter så den får också flytta in i köksträdgården nästa år. Har en låda som det växer jordgubbar i där man ändå måste byta ut plantorna så där ska den nog få flytta in. Den lådan kan jag förbereda i höst. Yes - känner mig peppad med ny blomsterenergi mot framtiden. Jag ska bli blomsterbonde - tralala !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Blomsterbonde, redan ordet låter vackert..! Såå mycket fina blommor du
    har att frossa bland för dina buketter. Blomstermoroten är så vacker, den har jag haft förr men inte sått i år. Såg att någon enstaka kommit upp från ifjol.Ska nog så på nytt i nästa år av dem, blev inspirerad av dina bilder !
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin !
      Visst är det ett vackert ord, blomsterbonde - blir lycklig bara av att uttala det. Så roligt att du blir inspirerad - blir så glad.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Klart du ska bli! Passar dig perfekt! Vilken ljuvlig bukett du plockat...sååå vacker!
    Lördagskram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Tack snälla du - din kommentar gick rakt in i hjärtat !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej Isa! Jag har ofta tassat runt hos dig och njutit av dina fina inspirerande bilder och av ditt sätt att skriva. Jag tror inte att jag har kommenterat förut, men idag är det verkligen dags. Din insikt att odla för att plocka slog också ner hos mig, äntligen vet jag hur jag ska göra. Jag har haft en stor kolonilott men det blev aldrig nåt riktigt av den eftersom jag vill ha ALLT! Och det går ju inte. Tyvärr har det smittat av sig på mitt nuvarande liv med två små odlingslotter à 2x3 meter. Så plottriga och just nu fulla med ogräs efter flera år med diverse krämpor. Men nu mår jag bra och jag ska också gå in för att odla mest snittblommor. Löser en massa problem, och dessutom mår jag så bra av att ha blommor hemma men har haft så svårt att unna mig det. Snål på att plocka eftersom jag aldrig har haft tillräckligt av en sort ... Så tack för ditt inspirerande inlägg! Lycka till med ditt nya prospekt, visst är det finemang att få nya idéer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janicke !
      Tack snälla för din kommentar och så glad jag blir att mitt inlägg inspirerat dig ! Känner igen mig i det du skriver - man vill så mycket men sen räcker inte riktigt ork och kraft till. Vilken sommar vi kommer att få nästa sommar och vilka buketter vi kommer att kunna plocka och dessutom gör det oss så gott. Stort lycka till med dina blomsterodlingar - skriv gärna igen och berätta hur det går !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa