måndag 31 augusti 2020

Augusti bjöd på mycket ljuv blomning



Augusti bara försvann

Innan man hann blinka så var augusti slut och september står för dörren. Nu känns det att luften är annorlunda än augustis värmeböljor och man behöver inte vara så flitig med vattnandet som man har varit vilket är tur för så här sent på säsongen börjar man tröttna lite att springa runt med vattenkannorna. 

Daggen glittrar i gräset tidiga mornar, kvällens mörker kommer tidigare och rosorna som blommade i juni gör ett nytt tappert besök.




Finns mycket kvar att glädjas åt

Augusti bjöd på mycket ljuv blomning inser jag nu när jag satt ihop collagen och mycket kommer att fortsätta att blomma till frosten kommer så än finns det mycket att glädjas åt. Går just nu i väntans tider för att dahlian Otto's Thrills första sprängfyllda knoppar skall göra storstilad entré, solrosorna nere i köksträdgården äntligen ska blomma ut och att sköldpaddsörten ska smycka långa perennarabatten tillsammans med kärleksörten.

Snart börjar stora planteringsveckan,  det kommer vara lätt att gräva i jorden och plantera nya växter - så roligt. Skall nog fylla den liggande korgen i långa perennarabatten med rar stenkyndel och färgstark stäppsalvia behöver fyllas på. Snart kommer beställda lökar också - det finns mycket att se fram mot med september.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Håller med - vart tog augusti vägen? Det var varmt, varmt och det var bara att vattna när kvällen kom. Jag håller också med om att det snart ska planteras nytt och det blir roligt. Nu handlar det om att ta bort mer än att det kommer nytt.

    SvaraRadera
  2. Ja härliga september...sommaren gick fort tycker jag! Den var VÄLDIGT varm också...
    Näe nu får vi njuta av sköna sensommardagar och skönare luft!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Ibland på sensommaren kan jag bli nästan lite trött på trädgård, orken och lusten avtar och det finns saker i trädgården som förblir ogjorda..! Men det är något magiskt med dina härliga och detaljrika bilder, jag får sån ny inspiration av dem! Nu vill jag hämta solrosor, göra en krans mm..! / Malin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa