måndag 10 augusti 2020

Egenodlad Lejongapsranka tar för sig



Skenande växtkraft

I våras drog jag upp 5-6 st plantor av Maurandia Lejongapsranka. När det var dags att plantera ut dom tyckte jag att dom såg så futtiga ut att alla hamnade i samma ampel i växthuset. Nu växer den över alla bräddar och sträcker sig åt alla håll samtidigt. Kanske inte helt optimalt att plantera alla plantorna i samma ampel med tanke på växtkraften som skenade när den väl kom igång.




Skira färgtoner

Hon blommar i djupt blålila, skirt ljusrosa och kritvita toner och sätter fler och fler knoppar för varje dag. Även om hon kikar fram lite försynt under bladverket är hon ingen blyg viol utan är van att ta för sig. 




Blommar hela hösten

Det finns hopp att hon levererar blommor hela hösten och eftersom hon hänger i växthuset och är svår att flytta nu när hon har trasslat in sig i allt möjligt kan höstens blomning bli lång. Och inte mig emot - hon är ett väldigt trevligt sällskap i växthuset. 


Ampel = se HÄR


Så roligt med egenodlade plantor

Så här såg ampeln ut i slutet av juni så hon har växt otroligt mycket under juli. Det är så roligt att driva upp egna plantor från frö och följa utvecklingen även om det ibland kan bli lite för många plantor innan alla äntligen kommer ut i trädgården.




Njuter av hennes sällskap

Lejongapsrankan ska gå att övervintra men då får jag nog klippa ner henne rejält om jag skall få in henne i förrådet och förresten brukar det vara överfullt med pelargoner. Kanske går det att ta egna fröer istället och börja om hela processen nästa vår. Fram till dess ska jag njuta av hennes sällskap och glädjas över när nya knoppar brister ut i härliga färgtoner.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Finns tydligen i en mängd färger! Så fin och blomvillig, hade en mörkröd på balkongen ett år och den växte ända ner till grannen under. Men min fick någon slags ohyra, blev alldeles sirapskladdig och det avskräckte mig. Kanske bara otur?

    Ha en fin dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig växt! Ny bekantskap för mig.

    SvaraRadera
  3. Hei Isa.
    Lejongapsranka kjenner jeg ikke til, heter sikkert noe annet på norsk
    - men fin er den. Ble jo helt fantastisk når du har plantet så mange sammen.
    Hilsen fra Turid

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa