tisdag 25 augusti 2020

Hyllning till Jätteverbenan



Hur klarade jag mig utan henne?

Nu när jag haft Jätteverbenan i trädgården de senaste åren kan jag inte fatta att jag varit utan henne så länge - hon är verkligen en riktig trotjänare och väl värd att lyfta fram. Det enda som är lite bökigt är stratifieringen och oron om hon kommer att gro till slut men när hon väl gör det så får man istället mängder med plantor.





Åkte in och ut i frys och växthus

I år tog det tid innan hon behagade visa sig och det hann bli flera vändor både in i frysen i förrådet och ett iskallt växthus men när väl värmen kom i våras tinade hon upp och satte fart. Och glad är jag att jag kan strössla med plantor lite överallt i trädgården och allra helst i nya rabatten på framsidan. 




Strösslade ut fröer

I rostiga rosenrabatten kom hon tillbaka och blommade igen och sen tror jag att jag strösslade ut lite fröer i fall hon inte skulle gro i sina lådor i växthuset och att fjolårets plantor skulle komma tillbaka hade jag ju ingen aning om då. Ville liksom gardera mig lite. 

De små fröerna måste ha drivit lite med vinden för nu är hela framkanten av rabatten full med småplantor och där vill jag ju inte ha dom. Ja - hon växer nästan som ett ogräs och slår sig ner mellan plattorna och växer sig stor och hög där hon får stå kvar. 




Småplantor blir stora

Jag har en plan att flytta dom till ett av degtrågen i köksträdgården som ju skall bli en blomsterbondes dröm nästa år. Och vill jag inte ha henne där i vår kan jag ju alltid flytta ut henne någonstans i trädgården, för jag tror att småplantorna kommer att blomma nästa år. 




Får ett långt liv i trädgården

En annan fördel med den här härliga sommarblomman är att hon älskas av fjärilar, humlor och bin och sånt gillas i den här trädgården. Passar dessutom utmärkt i buketter och kransar och gör sig så bra mot vårt vaniljgula hus och staket. Den här godingen kommer att få ett långt liv i trädgården och jag gör henne så gärna sällskap.

Nu har det äntligen blivit svalare och rejält svalare - i morse var det bara 5 grader och fingervantarna åkte på när jag cyklade till jobbet. På eftermiddagen var det lagomt varmt och skönt igen när jag och maken gick en långpromenad ute vid Naturens Hus vid Hjälmaren i kortärmat och bara njöt. Härliga promenadvägar nära staden som är ett väldigt populärt strövområde.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa