fredag 10 juli 2020

Rostig gris från Karl-Fredrik på Eklaholm



Charmig varelse

En liten rostig gris har landat i trädgården efter årets semesterresa till Österlen. En sån här charmig liten varelse var det svårt att motstå och jag blev naturligtvis förälskad vid första ögonkastet.




Hos Karl-Fredrik på Eklaholm

Det var vid årets första besök hos Karl-Fredrik på Eklaholm som de helt förtjusande små grisarna dök upp på en av bakgårdarna. De små charmtrollen fanns både i stående, liggande och sittande positioner. Det är grisen i mitten som står upp som jag fastnade för - alla hade sin egen personlighet och utstrålning och min gris gick rakt in i mitt dunkande hjärta.




Övervuxet i stian

Gräset hade vuxit sig högt i grisstian så de stora grisarna knappt syntes - härligt med roliga installationer vilket det finns gott om hos Karl-Fredrik.




Skrubbad och ren

Den lilla grisen fick sig en ordentlig skrubbning vid hemkomsten så all fågelskit försvann och sedan installerades han på sin nya plats framför växthuset. Han ser ut att trivas och passar så bra in i sin nya miljö. 




Fått sällskap

Dessutom hade jag en mycket mindre rostig gris sedan tidigare - fyndad på trädgårdsmässan för några år sedan så nu har dom sällskap av varandra. De här raringarna kommer att pryda trädgården många år framåt och jag är så glad över nytillskottet, för övrigt en älskad gåva från maken på vår 10-åriga bröllopsdag.




Sommarens kap

Ett annat rostigt fynd ramlade jag över hos Annas Kuriosa i Bäckaryd där vi svängde in precis efter stängningsdags strax efter kl 15 en söndag i slutet av juni på väg ner till Österlen. Jag hann gå en liten runda utomhus och utanför kassabyggnaden stod den här rostiga ljusstaken med ljuslila medfarna ljus i olika höjder och var en ganska sorglig syn, men potentialen fanns där.




Kommer mer

Jag fyndade ljusstaken för en tjuga och är övertygad om att detta är sommarens billigaste FYND. Hade den funnits i sortimentet hos t.ex. Karl-Fredrik hade den förmodligen kostat ett antal sköna hundralappar.  Jag älskar den och skänker Annas mamma en tacksam tanke som inpräntat i sin dotter att man egentligen inte säljer rostiga saker.

Jag hittade fler roliga rostiga ting på årets Österlensemester som nu pryder nya rabatten på framsidan - mer om det i nästa inlägg.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Det var den gulligaste gris jag sett, förstår att den fick flytta till dig. Ha det bra!
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Sötaste grisen :) Rostig också! Det gillas ju...och ljusstaken var helt ljuvlig. Ja det måste vara sommaren fynd Isa...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  3. Jeg stor elsker dine grise Isa.
    Hvor er de bare bedårende.
    Sådanne kunne jeg godt tænke mig.
    Elsker jern grise.

    Klem og dejlig helg
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Så fin ljusstake! Ett äkta fynd! Jag köpte mig en rostig hästsko i Orsa på ljuvliga Hansjö Lanthandel.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Grisarna är verkligen otroligt charmiga. Karl-Fredrik hade ett helt gäng med sig till trädgårdsmässan i Malmö i mars och de fanns grupperade som små installationer på olika ställen i montern. Jag gick flera varv extra bara för att njuta av dem, så grattis till väldigt trevlig trädgårdsprydnad som jag tror du kommer att hitta på mycket roligt med. Tänker att grisarna passar bra året runt även med granris och lyktor till jul. Nästan ångrar att jag inte slog till.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa