torsdag 28 maj 2020

Sällsam närvaro, fantastisk inspiratör och ljuskronan får hedersplats i klotpilen



Trädgårdsmagi när den är som bäst

Trädgårdsmagi när den är som allra bäst är tidiga morgnar eller sena kvällar i trädgården. När världen där ute har tystnat är det underbart att tassa runt i trädgården och bara njuta av en sällsam närvaro. Man kommer aldrig så nära sin trädgård som i det ögonblicket. Det känns mäktigt och stort.




Vilken inspiratör

Ikväll efter föredraget online med Hannu Sarenström om hans första bok " Rimfrost och trädgårdsdrömmar" var jag så uppfylld och full av inspiration att jag bara var tvungen att strosa ut i trädgården och hitta på något litet kreativt projekt. Sagt och gjort - helt plötsligt "upptäckte" jag ljuskronan som hängt bakom växthuset i flera år. I skymundan och som nästan i skamvrån dit inget ljus räckte för att fylla den med växter har den fått tillbringa sina dagar och blivit vackert patinerad på kuppen.




Fram i blickpunkten

Nu fick den komma fram och få en hedersplats i klotpilen som nu växt till sig såpass att den klarar tyngden av en till åren kommen ljuskrona. Hade jordreva som otåligt stampade i sina krukor i väntan på ett nytt hem och bottnade med en återanvänd bit hampa som lite dekadent fick hänga över kanten.




Ljusen får jag byta ut sen men var tvungen att prova för att se hur det blev. Kanske finns det någon form av ledljus man kan sätta i.




Finns små öar

Trädgården är fortfarande som en byggarbetsplats den här tiden på året innan allt kommer på plats men som tur är finns det öar att njuta av. I rostiga perennarabatten tar kantnepetan över mer och mer och jag funderar på att flytta några som skymmer de stackars rosorna som skulle vara primadonnorna.

I dag ramlade jag över ljuvliga enormt stora exemplar av fjärilslavendel på IKEA för 59kr. Man behövde inte ens gå in på IKEA utan dom stod på en vagn utanför varuutlämningen och där fanns det inte en människa så det vara bara att gå in och betala.

Nu skall jag nog krypa ner och sova härliga trädgårdsdrömmar om prunkade rabatter och ljuvliga blomster. Hannus inspirerande föreläsning bultar fortfarande i mitt trädgårdshjärta.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Jag läser Hannus bok "Trädgårdslycka" just nu och njuter av varje kapitel...
    Att tassa ut i trädgården i arla morgonstund eller sen kvällning är balsam för själen :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Låter som en underbar bok - Hannu är fantastisk på att inspirera!
      Ha dt så gott på Öland !
      KRAM/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa