söndag 3 maj 2020

Stenkanten är prydlig i alla fall



Ett område som är klart (just nu i alla fall)

När det är kaos i trädgården den här tiden på året innan man får ordning på allt brukar jag koncentrera mig på ett område och i det fallet är långa perennarabatten perfekt. Jag klipper bort gräskanten närmast stenraden med en kryddsax (kommer inte riktigt åt med trimmern), rensar mellan stenarna och i rabatten de ogräs jag ser och sedan känner mig jättenöjd när det är klart. Då ser jag inte det andra som är oklart så mycket utan känslan över en framträdande stenkant tar över. Så himla skönt.





Oformad på framsidan

Långa perennarabatten är formad efter en vattenslang som vi lade ut och grävde efter. Hade tänkt något liknande på framsidan efter staketet men grävarn sa med tydlighet: "Jag gräver rakt så får du forma efteråt". Nu blir det upp till den försvunne hantverkarn (som jag hoppas dyker upp till veckan) att fixa till rabatten så den blir som jag tänkt mig vilket jag är övertygad om. Det blir samma stenkant runt rabatten för att "hålla ihop" dom så det blir enhetligt.




Lyxfrukost

Innan allt trädgårderande i trädgården i går grundade jag med makens goda frukost. Bröden kommer från Sport-Zemlan och är allergisanerade - supergoda med bara nyttigheter. Bakade på bovete och havre. Så smidigt att bara skicka ett meddelande och beställa. Tycker fortfarande efter flera år att det är svårt att baka riktigt gott glutenfritt (samt mjölk-, soya- och äggfritt) bröd - då känns det lyxigt att beställa någon gång i bland.




Älskar kantnepetan

I rostiga rosenrabatten växer kantnepetan sig frodigare och frodigare för varje dag. I fjol var första året jag hade henne i rabatten och hon inhandlades i juli så i år är första året från start.




Ramar in rosorna

Hon fyller redan upp så himla fint och det skall bli så roligt att se hur hon kommer att rama in rosorna när dom börjar blomma. Det är ju så vacker kombo med kantnepeta och rosor.




Egensådda

I växthuset väntar de vintersådda små plantorna på att växa till sig och få flytta ut i rabatterna. Skall bli så roligt att få strössla med egensådda kantnepetaplantor.

Igår var en fantastisk heldag i trädgården med solsken och svaga vindar. En sån där dag som man bara njuter av och som fyller ens sinne. En dag av tacksamhet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa


4 kommentarer:

  1. Snyggt med lite snirkliga rabatter! Fick lite kantsten över som jag tror jag ska lägga rynt en rabatt...ja vi får se. Vädret är idag både soligt OCH regnigt!
    Ha en fortsatt skön vårsöndag.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det hjelper utrolig på helhetsinntrykket med en slik fin kant.
    God søndag!

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg kant! Verkligen ingen favoritsyssla att rensa skarvar och skrubba mossa med stålborste men kanter är viktiga.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. ja det är ju fördelen med egensådd att man kan strössla med plantor. Snygg kant och fint blir det också. Jag har också det på många ställen för att det är praktiskt.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa