söndag 24 maj 2020

Zinkvattenkannor modell mindre, äntligen Ruby Beauty och maffiga solrosor



Modell mindre

Nu har delar av samlingen zinkvattenkannorna modell mindre fått inta det mossiga bordet i köksträdgården. De platsar ju bra där,  där jag bara har zinkmaterial. Allt jag kan flytta ut från växthuset just nu när det är överbelamrat i dessa uppdrivartider är positivt.




Grodkungen fick ny plats

Ja - till och med grodkungen själv fick respass och det ser ju inte ut som det går någon större nöd på honom under jättepelargonen.




Klarade vintern galant

Jättepelargonen är redan som en stor buske och har klarat vintern i förrådet galant. Den släpade vi hem från Österlen och "En liten bit av medelhavet" i fjol. Även zinkbaljan fyndades på en loppis i krokarna runt Simrishamn.




Jobbiga nätter

Så skönt att värmen har kommit nu även om det är regn och rusk just idag så man kan langa ut växterna utan att vakna klockan fyra varje natt och kolla temperaturen av rädsla för nattfrost.




Äntligen egna hallon

Har önskat mig en hallonplanta typ krukmodellen "Ruby Beauty" i flera år och nu har hon äntligen flyttat in i köksträdgården. Hon fick bo i den stora runda zinkbaljan för att få stor jordvolym och goda förutsättningar för överlevnad även vintertid. I år kommer de ätbara odlingarna att dominera i köksträdgården tror jag. Jag går på känsla och det skall bli spännande att se vart den leder mig.

Hur Ruby Beauty blir som färdigväxt kan du se HÄR. Jag tror Helena satt sitt hallon i en zinkbalja likt min.




Maffiga solrosor

I åtminstone en av de militära degtrågen har jag sått solrosor som skall bli jättehöga och dubbla. Nu hoppas jag på sol och värme som skall göra att de gror och växer. Det är så maffigt med solrosor.




Stolt vitlök

I lådan bakom däckstolen vajar den stolta vitlöken. Det är inte alla år jag kommer mig för att sätta vitlök på hösten men i höstas fick jag ner klyftorna. Den blir så god, mjäll och len den vitlöken man drar upp själv. När blasten börjar gulna någon gång i juli/augusti är det dags för skörd.

Nu hoppas jag på att värmen återvänder för det var fantastiska dagar onsdag-fredag i trädgården - nu är vi tillbaka i hösten igen känns det som. Jag huttrar inne, lägger pussel, läser böcker och återhämtar mig från allt grävande.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Ett sånt där buskhallon skulle jag gärna vilja ha. Var köpte du det?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie !
      Vår lokala handelsträdgård hade tagit hem ett gäng - fråga i din närmaste handelsträdgård, dom kanske kan ta hem ?
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa