torsdag 14 maj 2020

Nu har de franska fönsterluckorna hittat hem



Så roligt att skapa

Alla pelargoner har inte kommit ner till växthuset än eftersom skrivbordet varit upptaget av en penséesamling och vädret varit så opålitligt men idag fick jag ett ryck på eftermiddagen efter jobbet. Kanske var det energipåfyllning efter naprapatbesöket från i går som slog till. Först är man helt utslagen och bara sover och dagen efter mår man hur bra som helst och kan gå bananas. Går varje månad och ibland oftare för att lösa upp alla muskelspänningar och det är mumma för en trädgårdsnörd som dagligen trädgårderar.




Ut i det fri med alla penséer

Nu fick alla penséer som bott i växthuset på det gamla vita skrivbordet flytta ut i det fria. Hade ju en tanke om något roligt efter gavelväggen nu när hantverkarn gjort klart plattläggningen mm. Och de franska fönsterluckorna som inte hittat sin plats än trots flera försök lite överallt måste ju få komma ut igen.




Kånkade, lirkade och bar

Sagt och gjort - jag kånkade ut fönsterluckorna från sin förvaringsplats bredvid bokhyllan i vardagsrummet och ställde dom på var sin sida om fönstren på mitten. Sedan kom jag på att bordet från Vadstena Antik som stått på farstukvisten kanske skulle passa i mitten. Den var svårare att flytta och eftersom bordet stått ute i flera år satt bräderna till bordsskivan inte riktigt fast men skam den som ger sig.




Flitig loppisbesökare

Efter lite lirkande fick jag äntligen bordet på plats och sedan fick fönstret och den gamla krattan flytta med från farstukvisten. Underbart när man bara kan gå runt och plocka ihop pryttlar till en installation när andan faller på. Jag sände en tacksamhetens tanke till mitt tidigare jag som varit så flitig loppisfyndare - till och med släpat hem fynd ända från Frankrike. Känns väldigt avlägset i dessa tider.




Ombyte förnöjer

Det var så roligt att få skapa lite igen efter all ogräsrensning i köksträdgården, flytt av jord från en överfull ny rabatt på framsidan och klippning av en stickande otäck berberishäck som jag gladeligen skulle kapa vid backen och ersätta med en idegranshäck om jag fick drömma och hade råd. Ombyte förnöjer - även i trädgården.




Blir nog lite mer

Penséerna får hänga med några veckor till innan det är dags att rådda om och göra plats för sommarblommorna. Kanske kommer några franskinspirerande hängare upp utsmyckade med franska liljan med amplar och kanske får en ljusslinga rama in. Här är det vindstilla så fönsterluckorna inte kan blåsa omkull men behöver nog ändå förankras i huset på något sätt även om dom står stadigt i stenarna.




Framsidan är på gång

Nu väntar jag på att få hem 3 st Silverpäronträd till svängen på framsidan vid lavendelhäcken.  Trädringar i cortenstål är inköpta och skall bli så där härligt patinerade och rostiga så småningom. Rabatten vid staketet på framsidan är klar för plantering och nu väntar grävning och flytt av plantor. Jag laddar med att göra en installation efter gaveln innan jag ger mig på växtflytt mm. Bilder kommer så småningom hur framsidan växer fram.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Du är en mästare på trädgårdsstilleben! Alltid lika så inspirerande att kika in till dig Isa :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Tack snälla du för din kommentar - den gör mig så glad !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa