tisdag 26 maj 2020

La Belle Epoque - världens vackraste tulpan ?



Världens vackraste ?

Jag tror jag såg henne på bild hos "I vått och torrt" första gången och föll direkt. Hade aldrig sett något liknande. En del kallar henne världens vackraste tulpan - jag är nog benägen att hålla med.

Bara namnet gör att man blir förälskad - La Belle Epoque. Vem vill inte ha en sån skönhet i sin trädgård.



Gått i väntans tider

Jag skickade efter 20 lökar från Zetas i höstas och har gått i väntans tider ett par veckor innan hon började ge sig tillkänna på riktigt. Alla lökar har inte kommit upp. Kanske hade jag slut på benmjöl vid planteringen - har ett svagt minne av det. Kanske fick hon inget när hon var på väg upp heller eftersom jag varit upptagen med annat. Det kan vara så.




Bara njuter

Nu njuter jag av dom som kommit upp och valt att blomma så maffigt. Varje trädgårdsrunda jag tar så stannar jag till lite extra och bara upplever La Belle Epoques alla stadier för nu går det fort när värmen kommit igen.




Skimrande kronblad

I solskenet idag slog hon ut för fullt och blottade sitt innersta. De vackra kronbladen skimrar i olika aprikosa toner med inslag av brons och rosa. Jag hoppas hon fortsätter att glädja mig i trädgården och fortsätter att blomma ett tag till.




Läser mellan varven

Efter några värkdagar var det så härligt att vara i trädgården igen under eftermiddagen. Jag klippte bort alla torra grenar hos Therese Bugnetbuskarna i långa perennarabatten vilket jag inte verkar ha gjort på flera år. Sedan skolade jag om 40 småplantor av Tandpetarsiljan och Jätteverbenan vilket jag skulle ha gjort för länge sen. Har fortfarande lite uppdragna plantor som stampar i sina lådor i växthuset och väntar på sin tur.

Får så ont i ryggen om jag står för länge vid snickarbänken så det får bli i omgångar. Sätter mig i däckstolen i växthuset och läser mellan all trädgårdering. Har precis börjat på "Tistelhonung" som har ett fantastiskt vackert språk och det finns meningar jag bara blir så lycklig av att få läsa. Det är så roligt när man hittar en sån bok.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Fantastisk tulpan, har aldrig sett den tidigare. Gårdagens härliga väder gjorde att jag satt på balkongen hela dagen, med avbrott för promenad. Så önskar jag att hela sommaren blir, lagom temperatur, lagom med sol och moln. Och på balkongen läste jag ut Tistelhonung, så bra och bara titeln gör en lycklig! Men boken jag läste innan den... Där kräftorna sjunger, var ännu bättre Isa! Den rekommenderar jag varmt för den sätter spår, jag tänker på den ännu!

    Ha det gott i ditt paradis.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Tack för boktipset - den är jag väldigt nyfiken på och skall leta upp.
      Så härligt det låter att sitta på din vackra balkong och läsa - hoppas du får många sådana stunder i sommar!
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Svar
    1. Eller hur Nina - har aldrig sett något liknande. Måste nog plantera fler till hösten.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Ja vilken snygging till tulpan! Den ska jag lägga på minnet. Fick en massa tulpanlökar från Amsterdam när jag var hundvakt sent i höstas. Satte de i tre stora krukor och nu blommar de för fullt. Kul!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Så trevligt med en sån gåva och så härligt med fulla krukor med tulpaner. Jag har aldrig lyckats med tulpaner i kruka - är så imponerad av alla som lyckas !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Ja där får jag hålla med...oj så vacker tulpan! Vilka färger!
    Kul med ett bra boktips också. Låter så skönt att du kan vila i växthuset med skön läsning, ja trädgårdsarbete tar på krafterna, puh! Man är inte 30 längre känner jag :)
    KRAM denna torsdag från ett soligt Öland & Titti

    SvaraRadera
  5. Ja, den var tjusig! Man kanske skulle skaffa sig några till nästa år, men det gäller också att dom får en lämplig plats att växa på. Inte bland dom andra starkt färgade tulpanerna som jag redan har t.ex...…
    KRAM/susie

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa