måndag 17 juni 2019

Ibland blir det inte som man tänkt sig



Vilken ros var det egentligen ?

Jag har nästan glömt vilken ros det var jag ursprungligen hade planterat vid portalen till uteplatsen på baksidan - tror det var en New Dawn. Det var åtminstone så jag hade tänkt mig portalen. Nu har rosen som den var ympad på tagit över för länge sedan och i år växer den så det knakar. Lika glad är jag för det. Tycker den är vacker i all sin enkelhet.




Varför har jag inte bundit upp rosen ?

Den älskade Maken som är mycket längre än vad jag är med mina 163 cm brukar svära (vilket han väldigt sällan gör) när han fastnar i grenarna när han passerar och ganska så bryskt föra dom åt sidan. Hitills har rosen klarat den behandlingen bra - tålig som den är.

Fast varför utmana ödet. I morgon är en annan dag - kanske är det dagen då jag binder upp rosen så den slipper vara i vägen. Det är konstigt för jag tänker på det nästan varje gång jag passerar även om det inte märks så mycket på min höjd över havet och ändå har jag inte gjort något åt det.




Alla överlevare kom i jorden

Idag var i alla fall dagen när Zinniorna kom ner i jorden. Av de 40 plantorna jag hade från början tror jag ett 20-tal klarade livhanken, de andra dog av att stammen ruttnade av för mycket vattnande (och ändå vattnade jag inte mycket). Så nu vet jag hur man inte ska driva upp zinnior. Inte så för tidigt - vilket jag gjorde. Och vara väldigt försiktigt med vattningen.

Nu planterade jag ut dom i grupper i rostiga rosenrabatten - där behövs det lite limefärgade dahlialiknande bollar framför alla höga rosa och lilafärgade vallmor och rosor.




Gödslar med jätteverbena

Jätteverbenan som jag hade så många plantor av har jag gödslat med i rabatter och krukor. Och gett bort till trädgårdsvänner och grannar. Härligt när man får många plantor så den dyker upp lite överallt som bakom rosorna i rostiga rosenrabatten och i krukor både framför växthuset, på uteplatsen och i köksträdgården och på framsidan. Favoritblomman nummer ett förra året bland sommarblommorna och kanske i år igen.

Egentligen skulle jag behövt ett gäng med krasseplantor också för fåglarna måste ha snott fröerna för av två sådder har endast två fröer grott.  Annars brukar dom gro väldigt snabbt men inte i år. Så kan det gå i trädgårdsvärlden. Inte allt går som planerat.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Ja det är väl så med odling...vissa år bättre och vissa år sämre. Jätteverbenan är en favorit här också! Just nu letar jag efter en ros som ska får dölja ett dött gammalt träd, vi får se hur det går...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte alltid det blir som man har tänkt sig, men det kan bli bra ändå ;) Vacker ros!
    Önskar dig en fin midsommar!
    Gunilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa