onsdag 26 juni 2019

Är det verkligen en Giardina och hur många olika stadier har en pion?




Slagit ut alla sina knoppar

Nu har klätterrosen Giardina slagit ut alla sina vackra knoppar på uteplatsen på baksidan. Hon planterades så sent som i höstas så det är första gången hon blommar. En väldigt angenäm  bekantskap.




Drömmer

Hon växer vid mitt hemsnickrade växtstöd av ett fönster utan rutor och armeringsjärn och det ser ut som det går alldeles utmärkt att klättra i. Även om hon inte är så stor - än. Drömmer om när hon klär in hela ställningen, tittar ut genom alla "fönstren" och väller åt alla håll.




Är det verkligen en Giardina ?

Hon skall vara remonterande den här damen och det tackar jag för - för jag köpte bara remonterande rosor när hon införskaffades i höstas. Fast när jag googlar på henne så blir jag lite tveksam till om det är en Giardina eller om hon är felmärkt för hon ser inte alls ut som de andra rosorna på bilderna. Dom är dubbelblommande och mer rosa. Jag hoppas i alla fall att hon är en klätterros.




Många olika stadier

Pionerna Sarah Bernhardt står i vandrande skugga/sol hos mig och tar tid på sig att slå ut. Då hinner man verkligen njuta av henne i alla stadier - för hon har verkligen många olika stadier från den hårt knutna knoppen till fullt utslagen.




Det här stadiet är nästan det vackraste. På väg men inte full utslagen. I sin ungdoms fagraste vår.




Stadierna innan är också oerhört vackra när hon börjar att lossa på den hårt tillslutna knoppen och blottar alla kronblad som dolt sig.




Pion + daggkåpa

Efter nattens ihärdiga regnande har hon böjt på nacken trots växtstöd och inte ens daggkåpan kunde hålla emot. Det är annars en vacker kombination - pion + daggkåpa.




Hyllar långsamhetens lov och tränar på tålamod

Hon är rufsig i vanliga fall men efter regnandet är hon ännu mer rufsig än vanligt. På norrsidan har jag också en pion som inte slagit ut än - en lila/röd. Namnet har jag tappat. Hon har också tagit tid på sig och hyllat långsamhetens lov. Fördelen med att inte plantera pionen i full sol. Henne får jag fota en annan dag.

Nu skall jag uppsöka ofrivilligt soffläge igen - det här måndagsexemplaret till kropp kräver mycket återhämtning. Och tålamod.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Åh, pioners olika stadier, älskar också dess olika stadier, och kanske allra bäst innan de slagit ut helt, när de börjar veckla ut sina kronblad! Säger bara... åh!!

    Lyllo er som fått regn, här är så torrt! /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Roligt växtstöd, tänk vad fint det blir när man tager vad man haver. Pioner och Daggkåpa är fint tillsammans.

    SvaraRadera
  3. Älskar Sarah B mest av alla pioner! Underbara. Men rosorna går inte av för hackor de heller!

    Sköt om dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa