tisdag 4 juni 2019

Hattifnattar runt överallt och blir inte klar någonstans



Det är något speciellt med träd

Njuter när gräset är nyklippt och av värmen som kommit - helt underbara eftermiddagar i trädgården. Klotpilen börjar göra skäl för namnet och har vuxit till sig sedan planteringen 2014 - så kul varje år att se utvecklingen. Älskar att gå under den vilket jag brukar göra varje gång jag rundar den på väg till eller från växthuset från det här hållet. Det är något speciellt med träd. Och allra helst klotformade.




Daggkåpan ser nästan formklippt ut där den bildar mjuka bollar lite varstans i trädgården.




Bortglömd stackare

En av amplarna från Katrinebergs handelsträdgård hade jag vid ett tillfälle av sinnesförvirring hängt upp i plommonträdet på framsidan och glömt bort i allt regnande som varit. I den täta grönskan kom inte regnet åt och idag upptäckte jag den bortglömda och befriade omgående den stackars växten från sitt undantag. Den hade dock klarat sin vistelse riktigt bra och piggnade också till efter en ordentlig vattenkur.




Ny plats

Nu har den fått en ny plats i gamla pilen och där kommer jag garanterat att komma ihåg att vattna den. Den blev så fin på sin nya plats mot den grånande stammen. Här har klätterrosorna satt en ordentlig fart efter förra sommarens värme och klär nu in nästan hela stammarna.




Dom är fulla av massor av knopp och det skall bli så kul att se blomningen tillsammans med lavendeln som växer runt trädet.




Hattifnattar runt

Wrams Gunnarstorp har så läcker färg som gör sig så bra mot den gråa stammen. Så här fint blommade hon 11 juni i fjol.

Det är fortfarande som en byggarbetsplats i trädgården även om det inte syns på bilderna och jag hattifnattar runt överallt och blir aldrig klar någonstans. Köksträdgården är halvklar och massor av plantor står och stampar i sina små krukor och bara vill ut på sin riktiga växtplats. Det är då jag sätter mig med en bok i däckstolen i växthuset och vilar istället. Det brukar vara så här varje år före midsommar och på något sätt blir allt klart till slut ändå.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Ingen ordning? Jag tycker att det ser hur fint ut som helst hos dig! Men så har du förmodligen sett till att ta de bästa fotovinklarna också, för jag ser då varken hattifnattar eller byggarbetsplats.

    Fantastiskt fin klotpil, så kul att den redan är så vacker!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa