tisdag 11 juni 2019

Gigantisk vallmo, charmig rost och ljuvlig prasslande ros



Står ute hela året

Älskar rostigt och patinerat med mycket själ och historia. Efter många år utomhus har de vita kronorna också börjat rosta som nu står i rostiga rosenrabatten. I den här trädgården står nästan allt ute året om och får tåla lite bitande kyla, häftiga snöstormar och vräkande regn. Ibland glömmer jag dock något som absolut skulle ha plockats in men det är livets gång.




Ibland ska man ha tur

Den här lilla godingen är en kär favorit. Den kom till mig på en antikmarknad en het sommardag i Rättvik när vi var på Dalomsemester. Säljaren var i valet och kvalet om hon skulle sälja den lilla pärlan och hade precis bestämt sig och ställt fram den när jag råkade traska förbi, kikande efter fynd. Ibland ska man ha tur.




Blir bara vackrare och vackrare

En gammal del av en mangel fyndad för en tjuga blir bara vackrare och vackrare ju längre den får stå ute och rostas av väder och vind. Tillsammans med blommande rosor blir det en tiopoängare.




Sommaren stora fotoobjekt

Den rostiga gamla stolen utan sits som jag föll pladask för hos Karl-Fredrik på Eklaholm i somras kommer att bli sommarens stora fotoobjekt. Rosen Leonardo da Vinci har redan fått knoppar och jag knappt bärga mig innan de slår ut. Kommer att bli magiskt när de klär in stolen i en praktfull rosendräkt.





Gigantisk vallmorabatt

Den höstsådda vallmon gör sitt bästa för att dölja vissnande tulpanlökars fula blad (vilket var tanken när jag strödde ut fröerna i höstas). Strödde ut 800 fröer till The Giant och gallrade aldrig när fröerna grott i våras.

Det kommer att bli en gigantisk vallmorabatt när alla plantorna sätter igång att blomma (även om alla inte kommer att blomma pga av att dom står för tätt) och sedan skall frökapslarna (som kan bli 5-8 cm stora!) få stå kvar och pryda rabatten långt in i hösten. Så spännande när det är första året.





Glad, tacksam och ödmjuk

Känner mig så tacksam och ödmjuk när jag kliver ut här och ser alla rabatterna och rosorna som blommar. Är så glad att jag tog hjälp i höstas för att göra om rabatten närmast huset - nu börjar trädgården bli som jag vill ha den. Vid sänggaveln till lavendellunden till höger har den ståtliga rosen Kordes Rose Moonlight växt till sig ordentligt och etablerat sig och är full i knopp.




Ljuvlig när hon blommar

Så här ljuvlig är hon när hon blommar - ifjol torkade alla knoppar bort i hettan så nu hoppas jag att hon levererar. Har ju drömt om hur hon skall invadera sänggaveln och ta för sig med prasslande blommor i ljuva pastelltoner mellan spjälorna.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Åhh så meget fint Isa 😍 jeg har også meget rust i haven og elsker det. Glæder mig meget til at se alle valmuerne.
    Rigtig smuk aften til dig.

    Klem
    Lone

    SvaraRadera
  2. En underbar trädgård med massor av vackra och roliga dekorationsdetaljer har du! GTack för att du delar med dig!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa