måndag 24 juni 2019

Dubbel vallmo Poppy Love



Fått rannsaka minnet

Nu börjar vallmon i rostiga rosrabatten slå ut och till min stora förvåning är den dubbel och rosa - Poppy love som jag haft tidigare och ursprungligen fått från Nina och Min Eden. Jag har ju liksom sått en enkelblommande lila "The Giant" i rabatten och strött ut 800 fröer av den, men när jag rannsakar mitt minne kan jag också ha hällt ut ett helt fat med Poppy Love och att det är enbart den som har grott och tagit sig.




Trevlig bekantskap

Det har varit så trevligt att följa den här madammen - hur hon grodde tidigt i våras och sedan växt på sig undan för undan och slutligen satte knopp.





Väntade med att kasta kappan

När vi var bortresta under midsommar trodde jag absolut att hon skulle träda fram men hon väntade med att slänga av sig kappan tills vi var hemma igen.




Brer ut sig

I morse trädde hon fram i all sin prakt i solskenet och gav mig en överraskning. Nu hotar hon med att ta över hela rabatten och rosorna jag planterade i höstas får slåss om utrymmet.




Kan knappt andas

Jag var tvungen att hejda hennes framfart runt rosen i den rostiga stolen som nu slagit ut så den kunde andas. Den kippar fortfarande efter andan sen eftermiddag/kväll och tar tacksamt emot en kanna vatten.




Exakt samma färg

Leonardo da Vinci har exakt samma färg som vallmon. Som tur är finns det andra rosor i rabatten med annan färgton så det blir lite variation. Dessutom kommer jätteverbenan så småningom med sina långa lilafärgade spiror i bakkant i rabatten - kanske lagom till vallmon bär vacker krona och den limefärgade zinnian blommar.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Så vacker 😍 ha en fin kväll kram Nina

    SvaraRadera
  2. Va roligt :) Jag kände direkt igen "henne"... :D

    SvaraRadera
  3. Så fina alltifrån knoppstadiet till frökapslarna. Själva blommorna är höjdpunkten.
    Här går jag i väntans tider, men snart slår de ut, de där stora med många, många kjolar.
    Fortsatt härlig sommar!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. Älskar vallmo! Har gjort en egen vallmorabatt i år. de första har slagit ut och jag väntar med spänning varje dag. Slängde även på jord och en massa vallmofrön på en klipphög i stugan men där syns bara ogräs. Kanske fått för lite vatten under groning. Vad vet jag. Har inte helt gett upp hoppet.
    Tänkte det skulle bli så fint med vallmo där också.

    Någon varnade mig att jag aldrig kommer bli av med de om jag sår de. Men jag tycker ju om de så vill inte bli av med de. Sen att det dykter upp en och annan lite här och var är bara trevligt.

    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Vilken vallmo! Wow! Här växer mest vilda, röda vallmo, ja fina de med :)
    Just nu gäller det att bara kolla vad som finns och vad som växer här i trädgården, många växter/buskar strök med förra sommaren ser jag...
    Ha det gott Isa!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa