onsdag 18 juli 2018

Rosa Svartöga, dumpat bord och invaderad fågelbur




Dumpade bordet på garageuppfarten

När vi kom hem från helgens utflykt till Vadstena antik och skulle tömma bilen i värmen så släpade jag inte bordet längre än nödvändigt. Jag dumpade det bara under fönstret på garageuppfarten och sedan passade det så bra där så jag inte kan tänka mig en bättre plats - dessutom passade korgarna  under bordet och krattan bredvid. Och årets upplaga av zinkvattenkanna - fyndad på Österlen efter mottot - "man kan aldrig få för många zinkvattenkannor".

Korgarna kommer att bli kanon att plantera Klockranka i nästa år - årets korgar är medfarna och har snart gjort sitt.





Slet fågelburen ur klematisens grepp

Den fyndade kannan från Frankrike fick flytta in på bordet liksom en fågelbur som stått ovanpå ruinen och blåst ner rakt i Summer Snowkleamtisen - det var ett styvt jobb att slita den ur den växtens grepp kan jag säga, resterna fick sitta kvar. De små patinerade betongäggen kommer från ljuvliga butiken  "I vått och torrt" på Österlen som drivs av bloggvännen Carina.





Har aldrig sett en rosa Svartöga tidigare och den skall tydligen vara en ny sort för i år.




Hittade den hos Bona Trädgård som vi så lämpligen passerade på vägen.




Den får växa fritt hos mig och slänga sig över kanten på bordet. Gillar det rufsiga och lite vilda.





Liiiite svalare ikväll

I kväll är det lite svalare så jag orkade masa mig ut och plantera om den stackars växten som farit lite illa i värmen. Annars blir det inte många knop efter jobbet på dagarna - allt som behöver klippas ner i trädgården står kvar och mycket torkar bort. Fast vad är det mot vad bönderna kämpar med - nu får vi hoppas på regn och att värmen klingar av, så man kan andas igen och bränderna släcks.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Rosa svartöga <3 Odlar svartöga varje år, rosa version vore helt underbart...

    SvaraRadera
  2. Så fina fynd du gör på kompisarna, och tack för tips om Vått & torrt... Ska semestra nere vid Österlen så får försöka bli ett besök där!!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  3. * Loppisarna ska det vara förstås... // Kate

    SvaraRadera
  4. Kul att svartögat nu kommer i en rosa färg också! Den är ju så tacksam. Kanske nåt att tänka på till nästa år när jag INTE ska ha en ätbar balkong!

    Fina fynd som passar utmärkt där du arrangerat dem!

    Må så gott du kan i hemska värmen!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa