torsdag 12 juli 2018

På skattjakt hos Karl Fredrik på Eklaholm




Liknar inget annat

Ett ställe på Österlen som är helt fantastiskt och inte liknar något annat är Karl Fredrik på Eklaholm. Här trängs bl.a. växter av alla slag tillsammans med italiensk keramik och rostiga trädgårdsprydnader.



Sällsynt förmåga

Karl Fredrik har en sällsynt förmåga att bygga upp vackra miljöer och arrangera blommor. Under våren fick han t.ex. det ärofulla uppdraget att göra blomsterdekorationerna till FN:s säkerhetsmöte på Backåkra.




Prunkande köksträdgård och härlig atmosfär

På Eklaholm kan man gå hur länge som helst och bara insupa den kreativa miljön. Här finns bakgårdar med prunkande köksträdgård, vackra trädgårdsmöbler och härlig atmosfär.




Eldorado för skattletare

I de jättelika uthusen som omgärdar gården myllrar det av stiliga korgar, vacker keramik och patinerade zinkvattenkannor. Ett eldorado för en skattletare som mig.




Hann med 2 besök

Inomhus fortsätter utbudet att imponera - här finns allt och lite till. Vi bodde nära och åkte hit två gånger för jag hann inte ta in allt första gången.





Växterna är dekorativt placerade och det första som möter en vid ingången.




Rostiga hjortar

De rostiga djuren var väldigt läckra och gjorde sig så fint mot grönskan - ibland får man shoppa bara med ögonen då prisnivån skenar för den egna plånboken.




Ska jag ha den eller inte ?

På en av innergårdarna hittade jag en rostig patinerad trädgårdsstol utan sits och funderade till besök nr 2 om jag verkligen skulle ha den. Det var lite svårt att se stolens potential där den stod mitt bland allt annat.




Årets skatt

Den blev årets skatt från Eklaholm. Håller i många år utomhus antingen som prydnad bara som den är mitt i lavendeln ....



.... eller också kan man sätta i en kruka med växter och ställa någonstans i trädgården. Hade en vanlig stol utan sits under många år som jag inredde med blommor efter säsong tills den ramlade isär. Med den här stolen behöver jag inte vara rädd för att den skall ta så mycket stryk av väder och vind. Nu gäller det bara att få tag på en passande kruka som passar stolen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Idé till stolen... skapa en sits så du kan fylla på med jord och fyll med ngt som växer ihop till en kudde. Det skulle se jätteläckert ut! Kan bytas ut efter säsong. Kuddmossa på hösten t ex eller taklök, osv. Inte ngt som blir högt bara ska se ut som en blommande eller bara grön, mjuk dyna. Kul att se alla dina blommor.
    Själv kämpar jag för andra året med att få till en trädgård har i skogen. Inte så skogslik men min oas. Man känner sig ”rik” när det växer och blommar. Men torkan är bedrövlig...
    Hälsningar Helene

    SvaraRadera
  2. Hej Helene !

    Tack för ditt tips !! Gjorde så i den gamla stolen och tänkte göra något nytt med denna - men ditt sätt att beskriva idén är lockande !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vilket ställe du besökt, full med skattgömmor, fattar att två besök behövdes
    för att hinna se allt och hinna fundera lite!
    Och stolen den är förtjusande, skulle också valt just den bland de andra på bilden!
    Den passar utmärkt mitt i lavendeln som ett blickfång!
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa